تبیین جایگاه و نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کلام مسئولان ارشد و فرهنگی استان فارس
تبيين جايگاه و نقش کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد در کلام مسئولان ارشد و فرهنگي استان فارس

تبیین جایگاه و نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کلام مسئولان ارشد و فرهنگی استان فارس

همزمان با 18اسفند؛ سالروز تاسيس کانون‌هاي مساجد مسئولان ارشد و فرهنگي استان فارس جايگاه و نقش کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد را تبيين و بر حمايت از فعاليت‌هاي اين مراکز تاکيد کردند.
شناسه خبر : 35953 تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۶:۵۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، آیت الله «لطف الله دژکام»، ضمن گرامیداشت 18 اسفند به عنوان سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد گفت: امام راحل (ره)مسجد را سنگر دانستند یعنی آغاز عمده فعالیت های اجتماعی از خود مسجد بوده است و از این جهت بحث فعالیت نوجوانان و جوانان در آموزش های دینی در مساجد مطرح می شود و در امور اجتماعی جوانان نقش ویژه ای می توانند ایفا کنند.


نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: با تشکیل کانون های فرهنگی مساجد شاهد رشد و سامان دهی برنامه های مختلفی در مساجد هستیم که مایه خرسندی است.


امام جمعه شیراز همچنین تاکید کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر مسجد تراز انقلاب اسلامی تاکید ویژه دارند و هدف این است که مسجد در راستایی قرار بگیرد که بتواند خدماتی را که از نظر دینی توقع می شود به انجام برساند.


کانون های فرهنگی مساجد در تحکیم بنیان خانواده ها نقش موثری ایفا می کنند

آیت الله «علی اکبر کلانتری» گفت: ماهیت مساجد در کار فرهنگی جمع شده است و کانون های فرهنگی مساجد با همین ماهیت مشغول به فعالیت هستند و از امام جماعت تا بسیج همگی در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی منطبق بر جامعه اسلامی در مساجد به فعالیت می پردازند.


نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری افزود: برای بازگرداندان و احیای کارکردهای اصلی مساجد باید علاوه بر برگزاری مراسم عبادی و مذهبی به ارائه بصیرت، برگزاری برنامه های جذاب برای رده های سنی مختلف خانواده ها، تحلیل اخلاق، خودسازی، آشنایی با مسایل روز و محله محور، کلاس های اخلاق و خانواده پرداخته شود تا مساجد روز به روز مردمی تر شوند.


وی با تاکید بر اینکه کانون های فرهنگی مساجد در تحکیم بنیان خانواده ها نقش موثری ایفا می کنند، اضافه کرد: باید از ظرفیت جوانان نیز با استقبال و روی گشاده در مساجد ما استفاده شود تا برای نسل جوان انگیزه لازم برای حضور در فعالیت های مساجد ایجاد کنیم.


تاثیر فعالیت های فرهنگی هنری مساجد بر فرهنگ جامعه مشخص است


«محمدهادی ایمانیه» گفت: اگر فرهنگ را رکن زندگی بدانیم در این صورت اهمیت فعالیت های فرهنگی هنری در مساجد را متوجه خواهیم شد.


استاندار فارس افزود: باید آنقدر برای مساجد جاذبه ایجاد کنیم تا جوانان و نوجوانان عاشقانه و با رغبت جذب مساجد شوند و برای این هدف، لازم است بررسی کنیم نسل جوان ما در دنیای امروز به چه مواردی علاقه دارند و آنها را جهت دهی کرده و در مساجد با رعایت شان و جایگاه فرهنگ اسلامی راه اندازی کنیم.


کانون های فرهنگی هنری مساجد بهترین بستر شناسایی استعداد های نس امروز است


 «حمیدرضا قانعی» گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد از بهترین بسترهایی است که می تواند استعدادهای نوجوانان و جوانان مساجد را شناسایی کند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: فراهم کردن بستر استعدادیابی نسل جوان از جدی ترین اقدامات برای به کار گیری و همراه سازی نوجوانان و جوانان با فعالیت های هدفمند مساجد است.


وی اضافه کرد: احیای فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد می تواند نسل جدید را با آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی بیشتر آشنا کند.


کانون های فرهنگی هنری مساجد جذابیت بخشی به برنامه ها را در اولویت قرار دهند


حجت الاسلام «محمد استوار میمندی» جهت دهی به فعالیت های فرهنگی در راستای ارتقای سطح فرهنگی را از اهم فعالیت های کانون های مساجد دانست و گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کنار امام جماعت و هیئت امنای مسجد آماده اند تا برنامه ریزی فعالی برای فعال کردن ظرفیت های فرهنگی مسجد ایجاد کنند.


مدیر حوزه های علمیه فارس خاطرنشان کرد: استفاده از قالب های جذاب و استفاده از محتوای غنی و مورد نیاز جوانان راه های اصلی جذب جوانان به مساجد و فعالیت های فرهنگی مساجد است که کانون های فرهنگی باید این موضوع را در اولویت قرار دهند.


کانون های فرهنگی هنری مساجد در «جهاد تبیین» نقش جدی دارند


«روح الله نجابت» گفت: کانون ‌های فرهنگی هنری مساجد در کنار پایگاه‌ های بسیج و با محوریت ائمه جماعات می توانند در جذب نوجوانان و جوانان به سمت مساجد گام های خوبی را بردارند اگرچه تا کنون نیز اینگونه بوده است.


نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز لازم است مسجد سنگر جهاد تبیین باشد چرا که با «جهاد تبیین» می توان حصار فرهنگی انقلاب اسلامی را مقاوم سازی کرد و مساجد در «جهاد تبیین» از فرصت ویژه‌ای برخوردارند.


وی تاکید کرد: در این جهاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد می‌توانند نقش جدی‌ ای بازی کنند؛ می توانند با فرماندهی ائمه جماعات، نقاط حمله دشمن را شناسایی و با برنامه ریزی و اقدام برای تببین صحیح ارزش ‌ها فرهنگ عمومی را مقاوم سازی کنند.


کانون های فرهنگی هنری مساجد با مشی دینی و انقلابی می توانند در جلوگیری از نفوذ دشمنان بسیار کارساز و موثر باشند


«محمدرضا رضایی کوچی» گفت: مساجد به عنوان مرکز اصلی مقابله با شبیخون فرهنگی دشمنان وظیفه سنگینی را بر عهده دارند و با توجه به کارکردهای متنوع مسجد، برنامه ریزی برای جذب نونهالان و نوجوانان به عنوان آسیب پذیرترین قشر، بسیار مورد اهمیت است.


 نماینده مردم شهرستان های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: در شرایط هجمه دشمنان، کانون های فرهنگی و هنری مساجد با مشی دینی و انقلابی و رویکرد های فرهنگی و معنوی می توانند در جلوگیری از نفوذ دشمنان بسیار کارساز و موثر باشند. 


 وی تاکید کرد: اماکن مذهبی و فرهنگی به ویژه مساجد، شناسنامه سرزمین اسلامی ما و حاصل تلاش هنرمندان و دین باوران به جهت عقیدتی و عملی بوده و روایتگر خوبی ها و سمبل ارزش های معنوی است؛ بنابراین پاسداشت و معرفی آن ها، آن هم به لسان رسانه و در قالب قطعه های ادبی و جملات و متون زیبا و یا سفرنامه ها می تواند تأثیر خوبی داشته باشد.


 تاکید بر نقش موثر کانون های فرهنگی مساجد در هدایت نشاط جوانی و برنامه ریزی هدفمند برای جوانان


«سعیدرضا کامرانی» گفت: اسلام دین جوانان است و کانون های فرهنگی مساجد در هدایت نشاط جوانی و برنامه ریزی هدفمند برای جوانان نقش موثری دارند.


مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس افزود: کانون های فرهنگی مساجد با همکاری مدارس می توانند جاذبه هایی مانند اردوهای جهادی برای کمک به نقاط محروم برای جوانان ایجاد کنند و در دوران دفاع مقدس شاهد این بودیم که مساجد با امور فرهنگی بسیاری از جوانان را جذب جبهه های حق علیه باطل کردند و نقش موثری در ترویج فرهنگ ایثار داشتند.


کانون های فرهنگی هنری مساجد در مدیریت دینی و علمی مساجد می توانند موثر باشند


«محمدتقی تذروی» با اشاره به انجام اقدامات لازم برای بازگرداندن مساجد به کارکرد های واقعی خود گفت: اهالی محله ها و مساجد در این میان نقش موثری دارند و مسجد را به مرکز امور فرهنگی محله خود تبدیل کند چرا که در تمامی موضوعات، کانون جشن، مراسم مذهبی، اعیاد و ... کانون بوده و همواره محور محلات شده است.


نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: مسجد به تنهایی و خودی خود یک ساختمان است اما باید توسط کانون های فرهنگی و هنری از این مراکز استفاده بهینه به عمل آورده شود و در طول شبانه روز باید شاهد محور بودن مساجد باشیم و کارکرد مساجد تنها به اقامه نماز محدود نباشد.


وی اضافه کرد: اگر مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد منسجم تر شکل بگیرد و محور شوند و ائمه جماعت، مدیران مسجد و محور مساجد شوند، شاهد اقدامات خوبی برای مدیریت دینی و علمی امور مساجد خواهیم بود.


کانون های فرهنگی هنری مساجد باید برای جذب جوانان و انتقال مفاهیم اسلامی نوآوری داشته باشند


«علی اکبر سلطانی» گفت: مساجد می توانند در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی محله ها محوریت های قابل توجهی ایجاد کنند و کانون های فرهنگی هنری مساجد در این خصوص ظرفیت مناسبی می توانند ایجاد کنند.


رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: مساجد از مراکز جدی فرهنگی شهر شیراز و سایر نقاط کشور به شمار می روند و در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره نقش بسزایی ایفا کرده اند.


وی تصریح کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد باید ضمن نوآوری برای جذب جوانان و انتقال مفاهیم اسلامی و مطلوب اقدامات متنوعی به انجام برسانند و شورای اسلامی شهر شیراز در طرح ویژه احیای محلات با محوریت مسجد، توانمندسازی ارکان مسجد در اقشار مختلف را دنبال می کند.