جهادگران کانون شهید «رضا علی جهاندیده» شیراز 14 باب خانه را در بافت قدیمی بازسازی کردند
جهادگران کانون شهيد «رضا علي جهانديده» شيراز 14 باب خانه را در بافت قديمي بازسازي کردند
روایت همدلی جهادگران کانون های مساجد فارس 1:

جهادگران کانون شهید «رضا علی جهاندیده» شیراز 14 باب خانه را در بافت قدیمی بازسازی کردند

مدير کانون فرهنگي هنري شهيد «رضاعلي جهانديده» شيراز ضمن معرفي فعاليت هاي گروه جهادي «خاکريز فرهنگي»، گفت: جهادگران تاکنون 14 واحد مسکوني در بافت قديم عادل آباد شيراز را بازسازي کرده اند و 16 منزل ديگر در نوبت مرمت است.
شناسه خبر : 37805 تاریخ انتشار : ۸ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۰۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس: «جهادگر» در لغت به معنی مختلف و متفاوتی از جمله «رزمنده»، «جنگجو» و «رزمنده» آمده است و به کسی گفته می شود که در راه خدا تلاش می کند. گروه های جهادی غالبا متشکل از کسانی است که بی هیچ چشمداشت مادی و با عنایت به نظر پروردگار در راه خدمات رسانی به مردم به ویژه در نقاط محروم و کم برخوردار اقدامات جهادی چشمگیری را به منصه ظهور رسانده و برگ های زرینی را به دفتر زندگی افزوده اند. 


فعالیت گروه های جهادی در مساجد به دنبال توصیه مقام معظم رهبری به اوج خود رسیده است که گروه جهادی «خاکریز فرهنگی» کانون فرهنگی هنری «شهید رضا علی جهاندیده» در مسجد صاحب الزمان (عج) شیراز از جمله گروه هایی است که روایت همدلی آنها خواندنی است و مخاطبان را دعوت می کنیم پای صحبت «محمد رضا زارعی» مدیر این کانون بنشینند.


 

به عنوان نخستین سئوال در مورد اهداف و چگونگی تشکیل گروه توضیح دهید


گروه جهادی «خاکریز فرهنگی» کانون فرهنگی هنری «شهید رضا علی جهاندیده» شیراز از 43 تا 44 نفر از نوجوانان و جوانان دانش آموز و دانشجو و همچنین مردم محله «قلعه عادل آباد» تشکیل شده است که با توجه به شرایط منطقه فعالیت های جهادی نوسازی، بازسازی و تعمیر منازل را در این محله که از بافت قدیم و محروم شیراز محسوب می شود، به صورت مستمر انجام می دهند.


 

از این محله و سابقه ساخت منازل برای آشنایی مخاطبان بگویید

در بافت قدیم محله 150 خانوار زندگی می کنند که حداقل 70 درصد از این خانواده ها از قشر کم‌برخوردار هستند. خانه های این محله در برخی موارد 200 سال قدمت دارد و سقف آنها چوبی است و تاکنون در چندین مرحله بهسازی شده اما نمای قدیمی خود را حفظ کرده است. این خانه ها با مصالح قدیمی نظیر گل و آجر ساخته شده و در مرحله اول تاکید بر بهسازی و مرمت است.


 

 گروه جهادی «خاکریز فرهنگی» تاکنون چند واحد مسکونی از این منازل قدیمی را مرمت و بازسازی کرده است؟
در مرحله اول 14 منزل بازسازی شده است که یکی از این واحد ها امکان بازسازی و مرمت وجود ندارد و باید به صورت کامل ساخته شود. در مرحله دوم از این اردو های جهادی تعداد ۱۶ منزل دیگر نیز نیازمند مرمت و بهسازی و بهسازی است که پس از پایان امتحانات دانش‌ آموزان و دانشجویان عضو گروه جهادی اجرایی می شود. تا کنون ۱۱ منزل تحویل شده است و مابقی نیست دو هفته آینده تحویل خواهد شد.

برای اجرای این اردو های جهادی از چه منابعی برای تامین هزینه ها کمک گرفته می شود؟ 

اردوهای جهادی بهسازی و مقاوم سازی منازل بافت قدیمی در برابر آسیب های احتمالی از سوی کمک های خیرین و مردم تاکید هزینه می شود و در بخش هایی سپاه طی بازدیدهایی که از مجموعه داشته است قدم‌ های موثری در راستای بهبود فعالیت ما برداشته اند و امیدواریم این مهم از سوی سایر نهادها نیز محقق شود.

 


 

 سخن پایانی...

با توجه به اینکه گروه جهادی خاکریز فرهنگی زیر فعالیتهای کانون فرهنگی هنری شهید رضا علی جهاندیده مسجد صاحب الزمان شیراز فعالیت دارد و فعالیت های آن در قالب کانون انجام می شود باید در راستای توجه به مرمت و بازسازی منازل از لحاظ فرهنگی نیز به مردم این مناطق توجه شود که در این زمینه با بازدید های به عمل آمده توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان از فعالیت‌ های کانون در این زمینه نیز ان شاءالله مساعدت های لازم صورت پذیرد.