فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری مسجد اعظم شیراز ویژه اوقات فراغت/از برگزاری اردوهای تفریحی تا حمایت از مشاغل خانگی
فعاليت‌هاي کانون فرهنگي هنري مسجد اعظم شيراز ويژه اوقات فراغت/از برگزاري اردوهاي تفريحي تا حمايت از مشاغل خانگي
تابستان بانشاط بچه‌های مساجد فارس/ 1

فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری مسجد اعظم شیراز ویژه اوقات فراغت/از برگزاری اردوهای تفریحی تا حمایت از مشاغل خانگی

حجت الاسلام غلامي، ضمن تشريح برنامه‌هاي اوقات فراغت تابستان کانون «مسجد اعظم» شيراز از تشکيل کلاس‌هاي آموزشي و برپايي اردوهاي تفريحي خبر داد و گفت: ما از مشاغل خانگي با هدف گسترش کسب و کار بچه‌هاي مسجد نيز حمايت مي‌کنيم.
شناسه خبر : 38338 تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۳۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، فراغت در لغت به معنای آسایش، آسودگی، آسوده شدن از کار روزانه معنا شده است و شامل زمان هایی است که انسان هیچ‌گونه کار موظفی را عهده‌دار نیست بلکه زمان در اختیار اوست تا با میل و انگیزه شخصی به امری بانشاط و لذت بخش بپردازد.


اوقات فراغت در زندگی از حساسیت و جایگاه مهمی برخوردار دارد چنانچه خداوند متعال در آیه 7 سوره انشراح فرموده است: «فَإِذا فَرَغتَ فَانصَب» به معنای « پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ می‌شوی به مهم دیگری پرداز». همچنین در احادیث و روایات و کتاب های بزرگان همواره در این خصوص سفارش های زیادی شده است چرا که سعادت فردی و سلامت اجتماعی را به همراه دارد.


بر پایه این گزارش: کانون های فرهنگی هنری مساجد از زمان راه اندازی در خانه های خدا در فصل تابستان که اوج زمان اوقات فراغت است و همچنین در طول سال همواره پذیرای گروه های سنی کودک و نوجوان و جوان اعم از دختر و پسر بوده اند و برای حضور آنها  نیز برنامه ریزی داشته و کمر همت بستند تا بتوانند زمینه برای استفاده بهتر از این اوقات را برایشان فراهم کند.

بر آن شدیم در راستای بررسی این فعالیت ها با حجت الاسلام «محمدصادق غلامی» مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد اعظم شیراز گفت وگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید:

 


 

برای آغاز بحث در مورد فعالیت های کانون فرهنگی هنری مسجد اعظم شیراز به مناسبت آغاز تعطیلات تابستانی و فراغت دانش آموزان صحبت بفرمایید

ما برای برنامه های تابستان جلسه های تخصصی در رشته های مختلف با تدریس اساتید مجرب برنامه‌ریزی کرده ایم که شامل آموزش تجوید و صوت و لحن قرآن کریم، آموزش احکام، سه شنبه های مهدوی، جریان شناسی فرهنگ انتظار و تاریخ اسلام است. جلسات هفتگی کانون فرهنگی هنری مسجد اعظم و حلقه های معرفت و برنامه های تفریحی آموزشی جهت پسران و دختران نیز از برنامه های اجرایی است.


 

با توجه به اهمیت آموزش برای کودکان و خردسالان، برنامه های ویژه کانون برای این گروه سنی چیست؟


دوره های پیش دبستانی با شرکت 20 نفر در طول سال تحصیلی به درخواست والدین و به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد؛ همچنین سال گذشته در تابستان نیز به مدت سه ماه آزمایشی اجرا شد.


امسال اما آموزش روخوانی و روانخوانی به شیوه جدید ویژه خردسالان و دوره پیش دبستانی، نقاشی خلاق با استفاده از ظرفیت اصحاب مسجد، تشکیل گروه «غنچه های مسجد» با حضور 200 کودک در فضای مجازی با هدف اطلاع رسانی برنامه های مسجد ویژه کودکان از جمله فعالیت های ماست.

همچنین گروه «غنچه های منتظر» با حضور یکصد کودک جهت برنامه های سه شنبه های مهدوی تشکیل شده و فضای ویژه کودکان با هدف آموزش معارف مهدویت به کودکان تدارک دیده شده است. و در زمان برگزاری مراسم های مناسبتی نیز به عنوان مثال در شب های قدر هر شب حدود 150 کودک و نوجوان در برنامه ها شرکت می کنند.


 

طیف وسیعی از مخاطبان کانون های مساجد را نوجوانان تشکیل می دهند. برای این گروه سنی چه برنامه هایی را تدارک دیدید؟

برای تابستان برنامه مفصل سرگرمی، آموزشی، معرفتی و اردویی داریم. فعالیت های ورزشی در رشته های بدنسازی و آمادگی جسمانی ویژه برادران و خواهران، کونگ فو تو آ، کیک بوکسینگ، ژیمناستیک و همچنین گروه «دختران آفتاب» ویژه نوجوانان مسجد چهارشنبه ها جلسه هفتگی دارند. 


 

با توجه به حضور والدین به ویژه مادرانی که همراه فرزندان به مسجد می آیند،  برنامه ای دارید؟

طرح «مواسات مادرانه» ویژه مادران جوان با هدف کمک رسانی به یکدیگر در جهت ایفای وظیفه مادری و همزمان ایفای نقش اجتماعی اجرا می شود و همچنین گروه بازارچه ویژه بانوانی که مشاغل خانگی  دارند تشکیل شده است که عضو می شوند و محصولات خود را در آن گروه ارائه می کنند. همچنین گروه دورهمی بانوان بالای 50 سال باهدف افزایش روحیه دوران سالمندی و انتقال تجربیات و کارگاه های آموزشی، روانشناسی، معرفتی و دینی (مجازی و حقیقی) تشکیل شده است.


 

مسجد اعظم شیراز در زمینه شعار سال و تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از تولید ایرانی و اشتغالزایی چه برنامه هایی دارد؟ 


آمادگی داریم که ظرفیت های همکاری در جهت رونق تولید و حمایت از اشتغال و به ویژه مادران را ایجاد کنیم که در این زمینه فروش محصولات غذایی سالم با مشارکت اصحاب مسجد و با هدف فعال شدن نوجوانان مسجد و یادگیری مهارت فروش فراهم شده است.

از سوی دیگر مسجد اعظم شیراز به ایفای نقش اجتماعی با هدف کمک مومنانه از ابتدای شیوع کرونا پرداخته و ظرفیت آشپزخانه با ظرفیت پخت روزانه یک هزار و 500 پرس غذای گرم جهت هیئات مذهبی، مساجد و مراکز مذهبی مهیاست.


 

سخن آخر...
به دنبال این هستیم که با همکاری متولیان فرهنگی هنری با توجه به وجود ظرفیت استراتژیک مسجد یک قطب قرآنی و فرهنگی در منطقه ایجاد کنیم تا امکان تعامل با مساجد همجوار نیز فراهم شود.


هدفی که دنبال می کنیم تاسیس مجتمع آموزشی فرهنگی در صورت تکمیل ساختمان مسجد است که در این زمینه نیازمند حمایت در زمینه تامین امکانات و تجهیزات اداری، رایانه، سرمایشی و گرمایشی هستیم و کمبود فضای مناسب آموزشی و فرهنگی مجزا نیز امیدواریم رفع شود. 


گفت‌وگو از: مرضیه خداجو