عضویت بیش از سه هزار و 500 نفر در کتابخانه قائم (عج) مسجد جامع شهدای کازرون
عضويت بيش از سه هزار و 500 نفر در کتابخانه قائم (عج) مسجد جامع شهداي کازرون
یار مهربان در کانون سیدالشهدا (ع) کازرون:

عضویت بیش از سه هزار و 500 نفر در کتابخانه قائم (عج) مسجد جامع شهدای کازرون

مدير کانون فرهنگي هنري سيدالشهداء (ع) و کتابخانه «قائم (عج)» مسجد جامع شهداء شهرستان کازرون، ضمن تشريح فعاليت‌ها، از عضويت بيش از سه هزار و 500 نفر در اين کتابخانه خبر داد.
شناسه خبر : 39285 تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۴۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و عمل به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) طبق آمار سامانه «بچه های مسجد» هم اکنون بیش از 12 هزار و 124 کتابخانه مسجد زیر نظر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در قالب کتابخانه های مخزن دار و شبستانی (باز) در مساجد کشور فعال است و ستاد نيز به تناوب با اهداي كتاب و تجهيزات به این کتابخانه ها یاری می رساند.


سهم استان فارس از کتابخانه های مساجد کشور بیش از 680 کتابخانه مخزن دار و شبستان (باز) است که در طول ایام سال و به ویژه فصل تابستان برنامه های ویژه ای را برای اعضاء کانون و کتابخانه و همچنین اقشار مختلف مردم اجرا می کنند. 


 فعالیت کتابخانه های مساجد به اوقات فراغت فصل تابستان محدود نمی شود و این کتابخانه ها در تمام فصول سال جهت خدمت رسانی آمادگی دارند و نوجوانان و جوانان زیادی با حضور در کتابخانه ها از سالن قرائت خانه بهره مند شده و فضای معنوی حاکم بر آن موجب می شود تا آرامش روحی بر دل و ذهنشان حاکم و اضطراب از آنها دور شود.


در این راستا ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان فارس گفتگویی را با «سید هادی نیک بخت زاده»، مدیر کانون فرهنگی هنری سیدالشهداء (ع) و کتابخانه «قائم (عج)» مسجد جامع شهداء شهرستان کازرون انجام داده است که مشروح آن را در ذیل می خوانید:

 


 

در آغاز بحث و با هدف آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان، اشاره ای به جریان راه اندازی کانون و کتابخانه مسجد داشته باشید


کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا(ع) مسجد جامع شهدا کازرون در جوار مسجد جامع شهدا در میدان اصلی شهر واقع شده است و در 25 مرداد ماه 1382 مجوز رسمی فعالیت خود را از ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور دریافت کرده است و تاکنون برنامه ها و فعالیت های مختلفی را اجرا کرده است که شاخص ترین فعالیت کانون، برخورداری از کتابخانه ای به مساحت 250 مترمربع است.


فعالیت های کتابخانه را برای خوانندگان که اغلب از اهالی مسجد و بچه های مسجد هستند، تشریح بفرمایید:
کتابخانه «قائم (عج)» مسجد جامع شهداء شهرستان کازرون دارای سالن قرائت خانه با گنجایش 50 نفر، مخزن کتاب، اتاق مدیریت، نمایشگاه دائمی و اتاق رایانه است که همه روزه بجز ایام تعطیلات رسمی در 2 شیفت صبح و بعد از ظهر پذیرای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی است. این کتابخانه روز های زوج ویژه خواهران و روزهای فرد ویژه برادران است که با 10 هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف از جمله: مذهبی، اجتماعی، تاریخی، ادبیات و هنر، علمی، کمک درسی، کنکور و کودکان به همه اقشار مختلف مردم ارائه خدمات می کند. ساعات کار کتابخانه در 6 ماه اول سال صبح ها هشت و 30 دقیقه الی 12 و 30 دقیقه و عصر ها از ساعت 16 و 30 دقیقه الی 19 و 30 دقیقه است و در 6 ماه دوم سال نیز صبح ها هشت و 12 و 30 دقیقه و عصر ها از ساعت 14و 30 دقیقه الی 17 و 30 دقیقه ارائه خدمات انجام می شود.

چندنفر به عنوان کتابدار و عضو به کتابخانه رفت و آمد دارند و طی این سال ها با کمک این افراد چه فعالیت هایی در کتابخانه شکل گرفته است؟

سه هزار و 549 نفر به طور رسمی از ابتدای تاسیس تاکنون در کتابخانه عضویت پیدا کرده اند  و جذب 390 نفر در یکسال گذشته صورت گرفته است. در حال حاضر کتابخانه با دو کتابدار و مسئول نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی ذیل نظر کانون فعالیت می کند که علاوه بر فعالیت های کتاب و کتابخوانی، مسابقه کتابخوانی به مناسبت های مختلف به صورت مجازی بین علاقمندان در سطح کشور از طریق وبلاگ کانون و تهیه برشور برگزار می شود که تاکنون هفت مسابقه به اجرا در آمده است. 


همچنین داشتن نمایشگاه و فروشگاه دائمی کتاب و محصولات فرهنگی در زمینی به مساحت 40 متر مربع در حیاط کانون از دیگر فعالیت هاست که تشکیل هسته های پژوهشی و انجام امور کافی نت از جمله تحقیق، پژوهش و تایپ نیز در این کتابخانه انجام می شود و کلاس های رفع اشکال درسی در طول سال با حضور دبیران شهرستان برای اعضا و اجرای اعتکاف علمی در طول تعطیلات عید نوروز ویژه دانش آموزان جهت کنکور سراسری از فعالیت های دیگر کانون است که معمولا با استقبال زیاد دانش آموزان مواجه می شود.   

                                                                  
 

با توجه به اینکه کانون فرهنگی هنری سیدالشهداء (ع) کازرون در رویداد ملی «فهما» در سال های 1399 و 1400 در رواق کتاب مقام های برتر کشوری و استانی را کسب کرده است، علاوه بر فعالیت های این حوزه چه برنامه های دیگری را اجرا کرده است:


برگزاری مسابقه تفسیر سوره های اسرا و یس، همکاری با موسسه احسن الحدیث، برگزاری مسابقه تفسیر سوره جمعه در بین دانش آموزان و اهدا جوایز به آنان در مصلی نماز جمعه به طور هفتگی به مدت چهار ماه، بزرگداشت ایام الله و مناسبت های ملی و مذهبی مانند ایام تولد و شهادت چهارده معصوم، برگزاری مراسم احیاء ماه مبارک رمضان، دهه کرامت و دهه فجر، اهداء لوح تقدیر و هدیه به نمازگزاران و خیرین مسجد، تکریم کودکان شرکت کننده در نماز جماعت مسجد، برگزاری کلاس های روخوانی قرآن، احکام، کلاس های تقویتی، خوشنویسی و نقاشی در اوقات فراغت و در طول سال، اجرای طرح تلاوت نور برای هشتمین سال متوالی، برپایی نمایشگاه دائم کتاب در حیاط کانون، عرضه محصولات فرهنگی از جمله لوح فشرده سخنرانی ها و مداحی در سطح شهر و بخش های تابعه، برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب سیره عملی ائمه اطهار (ع) و همکاری با سایر نهاد ها در اجرای برنامه های فرهنگی از برنامه های شاخص کانون است.


 

به عنوان حسن ختام اگر نکته ای به عنوان یک فعال مسجدی که با کتاب و کتابخانه سر و کار دارد باقی مانده است بفرمایید

به نظرم بازدید از کتابخانه های مساجد فعال می تواند تاثیرگذاری آنان را در منطقه استقرار خود بیش از پیش نمایان کند. فعالیت های کتابخانه ها اغلب از سوی بچه های مسجد به صورت خودجوش انجام می‌شود و انتظار داریم که این برنامه های خودجوش مردمی مورد حمایت مسئولان قرار گرفته و با اختصاص اعتبار و اعطای تجهیزات وضعیت فضای فیزیکی و منابع کتابخانه ها ارتقا پیدا کند. همچنین  امکانات بیشتری در اختیار کتابخانه های مساجد قرار گیرد تا منابع نیز طبق نیازسنجی مخاطبان و اعضای کتابخانه به روزرسانی شوند.


گفت و گو: مرضیه خداجو