پای صحبت مدیران کانون‌های مساجد شاغل در نهاد‌های دولتی فارس/حضور در مسجد مهمترین عامل موفقیت ما بود
پاي صحبت مديران کانون‌هاي مساجد شاغل در نهاد‌هاي دولتي فارس/حضور در مسجد مهمترين عامل موفقيت ما بود
به بهانه هفته دولت:

پای صحبت مدیران کانون‌های مساجد شاغل در نهاد‌های دولتی فارس/حضور در مسجد مهمترین عامل موفقیت ما بود

تني چند از مديران کانون‌هاي مساجد استان فارس که امروز در مسندهاي مختلف دولتي خدمت مي‌کنند، همزمان با هفته دولت از نقش مسجد در مديرپروري و تربيت مديران مومن، متعهد و کارآمد سخن گفته و موفقيت خود را مرهون حضور در مسجد دانستند.
شناسه خبر : 40440 تاریخ انتشار : ۸ شهريور ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۰۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، در تاریخ هر ملت، فراز و نشیب های تلخ و شیرینی وجود دارد که تعیین کننده سرنوشت و سازنده فرهنگ آن ملت است. دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال 1360 به دست دشمنان کوردل منفجر و موجب شهادت دو یار دیرین امام (ره) و انقلاب؛ شهیدان «محمدعلی رجایی»، رئیس جمهور و «محمدجواد باهنر»، نخست وزیر شد که به منظور آشنایی مردم با فعالیت‌ها و بیان اهداف و برنامه های آینده دولت، از دوم تا هشتم شهریور به نام هفته دولت نامگذاری شده است.


ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان فارس در راستای انعکاس نظرات مدیران کانون های مساجد استان در خصوص نقش مسجد در مدیرپروری و تربیت مدیران مومن، متعهد و کارآمد به سراغ تنی چند از مدیرانی رفته است که با بدنه دولت ارتباط دارند و به خدمتگذاری مردم مشغول هستند؛ البته این مشت نمونه خروار است و بسیار دیگری از مدیران نیز به این امر مقدس مشغول هستند که جا دارد هفته دولت و روز کارمند را به آنان تبریک گوییم.


 

فرهنگ سازی اصیل ایرانی و اسلامی با حکمرانی مسجد میسر است
«معین سامانیان»، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد شهید آیت الله ربانی شیرازی شیراز که معاونت فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و دفتر امام جمعه شیراز
بر عهده دارد، گفت: در راه فرهنگ سازی و رشد فرهنگ در جامعه، فرهنگی که از مسجد شروع شود، رشد پیدا می کند و زیربنای همه رفتار های فردی و اجتماعی می شود.


وی با تاکید بر اینکه مسجد باید کانون اجتماعی محله باشد، خاطرنشان کرد: با محوریت افراد صاحب نظر و اندیشه و با سیاستگذاری که در مساجد انجام می شود باید به گونه ای عمل کنند که مشکلات را شناسایی و راهبرد و راهکار ارائه دهند.


این فعال فرهنگی که در زمینه جذب نوجوانان توفیق خوبی دارد، با اشاره به نقش نیرو های جهادی در مسجد، تاکید کرد: رااهبرد ها و راهکار ها توسط نیرو های جهادی و مسجدی عملیاتی می شود که از دل مسجد برخاسته باشند.


مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد شهید آیت الله ربانی شیرازی شیراز با بیان اینکه امام جماعت به عنوان مدیر مسجد باید راهبری و کنترل امور را داشته باشد، گفت: امام جماعت با سخنانی که در مساجد در جلسات هفتگی ایراد می کند، باید مسائل را به مردم منتقل کند و در واقع ائمه جمعه مسئولان اصلی فرهنگی هر شهرستان هستند و باید به گونه ای باشد که نقش کلیدی فرهنگ سازی را مسجد داشته باشد.

 


 

همه توفیقاتم را مدیون حضور در مسجد هستم
«عطاءالله امیدواری»، مدیر کانون فرهنگی هنری شهیدان گل آرایش مسجد آقاباباخان شیراز که هم اکنون دستیار استاندار فارس در امور قرآنی است، با تاکید بر اینکه هر آنچه خداوند به بنده توفیق داده است، همه و همه مدیون حضور در مسجد هستم، گفت: در واقع خاستگاه اسلامی و در واقع تعریف مسجد محوری از ابتدای جریان حکومت اسلامی وجود داشته است.


وی خاطرنشان کرد: قطعا حضور افرادی که با فضای مسجد و معنویت حاکم بر مسجد آشنایی دارند و رشد پیدا کرده اند، این موهبت الهی در تمام وجود خود احساس می کنند.


این استاد و قارd برتر قرآنی با تاکید بر اینکه در احادیث معصومین خدمت به خلق، خود عبادت است، اظهار داشت: این تفکر در اصحاب مسجد وجود دارد و به نوعی با توفیق خدمت در بدنه دستگاه های دولتی نیز گره خورده است و کسانی که توفیق دمتگذاری به خانه های خدا را خالصانه و مخلصانه سرلوحه کار خود قرار داده اند، بی شک در عرصه فعالیت های ورای مسجدی نیز موفق به انجام امور محوله در راستای تبیین شعائر حکومت الهی و اسلامی هستند.


 

مسجد بهترین محل برای مدیرپروری است
«علیرضا شادباش» مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید چمران» مسجد شهید مطهری شیراز که اکنون به عنوان معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس
به خدمتگزاری مشغول است، نیز با بیان اینکه مسجد بهترین محل برای تربیت مدیران است، گفت: یکی از ظرفیت ها و توانمندی های مسجد این است که مدیران مومن و متعهد را تربیت کند تا به امور جامعه بپردازند.


وی از برگزاری دیدار های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در روز های دوشنبه در مساجد خبر داد و گفت: بخشنامه «مسجد؛ مدرسه، منزل» به مدارس ابلاغ شده است و در قالب این بخشنامه مدارس ملزم به همکاری با مساجد در اجرای برنامه های دانش آموزی هستند.

مسجد مهمترین جایگاه مدیریت فرهنگی، دینی و تربیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی است


«رضا باقری»، کارشناس مسئول پشتیبانی و توسعه منابع ستاد کانون های مساجد فارس که تدریس در دانشگاه های پیام نور و آزاد اسلامی را بر عهده دارد، با اشاره به این سخن از امام خمینی (ره) که «مساجد سنگر است، سنگر ها را حفظ کنید»، گفت: به طور حتم منظور از این سنگر، می توان گفت سنگر عقیدتی و فرهنگی است.


وی که صاحب مقاله هایی در زمینه اخلاق اسلامی در مدیریت است، با بیان اینکه مسجد مهمترین جایگاه مدیریت فرهنگی، دینی و تربیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: مخاطب شناسی، روش شناسی تربیتی، رعایت ظرفیت های زمانی، مدیریت زمان،حوصله مخاطبان و مدیریت فرهنگی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود.


نویسنده کتاب «روانشناسی روابط انسانی (با تکیه و تاکید بر محیط های آموزشی)» همچنین تاکید کرد: روانشناسی و مخاطب شناسی در مسجد می تواند یکی از ابزار های جذب مخاطب باشد که با جذب مخاطب و پرورش استعدادها می تواند آینده روشنی را برای مدیریت سطوح مختلف جامعه رقم بزند.

نیاز امروز جامعه ما مدیران مسجد محور و انقلابی است
 

«علیرضا فتحی»، مدیر کانون فرهنگی هنری باب الحوائج (ع) مسجد امام موسی بن جعفر الکاظم (ع) مُهر که هم اکنون در سمت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان مشغول خدمت است، گفت: هفته دولت به یاد شهیدان رجایی و باهنر نامگذاری شده است، ما در این انفجار مدیران لایق با نگاه مسجد محوری را ازدست داریم و این چیزی است که نیاز امروز جامعه ماست.


وی شهید سلیمانی را نمونه بارزی از یک مدیر مسجدی دانست و اظهارداشت: مسجد می تواند مدیران قوی، ولایت مدار، مردم دار را پرورش دهد که به فکر مردم باشند و بتوانند بار سخت مسئولیت را به دوش بکشند.


فتحی با تاکید بر اینکه خدمت به مردم باید از اهداف مهم یک مدیر مسجد محور باشد که از ویژگی هایی نظیر عمل به سخنان رهبری، ایستادگی در برابر دشمن، عمل به ارزش های اسلامی برخوردار باشند.


مدیر کانون فرهنگی هنری باب الحوائج (ع) مهر همچنین افزود: مدیر بسیجی و مسجدی باید در راه تقویت نقش و جایگاه مسجد و حرکت در مسیر ارزش های انقلاب حرکت کند و با روحیه جهادی و اطاعت پذیری از ولایت کار مردم را به نحو احسنت انجام دهد.


 

تجربه خدمت به مسجد در پیگیری امور دانش آموزان  موثر است
«علیرضا شریفی»، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد المهدی (عج) خاوران شهرستان خفر که هم اکنون در سمت معاون آموزش و پرورش
این شهر به خدمتگذاری مشغول است، از زمان نوجوانی و جوانی در مسجد فعالیت داشتم در کنار بزرگان علاوه بر امور درسی به کار تربیتی نیز مشغول بوده ام که امروز تاثیر آن در حیطه کاریی کاملا ملموس است.


وی خاطرنشان کرد: تجربه خدمت به مسجد کمک کرد تا دانش آموزان را بهتر بشناسیم و فضای کار با این قشر را درک کنیم.


شریفی با تاکید بر اینکه هرچه بود خیر و برمکتی است که به واسطه قرآن و مسجد انجام گرفت، گفت: در فعالیت های مسجد آگاهی هایی کسب کردیم که اثرات مثبتی داشت  این اثر به دیگران نیز منتقل می شود.


 

پرورش نیرو های متعهد از کارکرد های مسجد است
«محمدرضا نوشادی»، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد جامع اعظم فراشبند که مسئولیت ستاد نمازجمعه این شهرستان
را برعهده دارد، گفت: مسجد در کنار کارکرد های بسیاری که دارد به عنوان یکی از محل هایی که تربیت مدیران را نیز به عهده دارد و ایفای نقش می کند.


کتابدار کتابخانه فرهیختگان فراشبند ادامه داد: مسجد از طرفی هدایت فکری و  تربیت نیرو های جامعه را به دوش می کشد که در سایه همین رفت و امد افراد به مسجد خلق و خوی افراد تا حدودی مشخص می شود و این شناسایی بر روابطی که افزاد در مسجد باهم دارند می تواند تاثیرگذار باشد.


وی خاطرنشان کرد: حاکمیت اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه مسجد محوری می تواند افراد مورد نیاز خود را از بین نیرو های متعهد مسجدی انتخاب کند تا با مدیریت جهادی خود منشا تحولات عظیم باشند.


نوشادی ادامه داد: تعهد اخلاقی که در نیرو های مسجدی وجود داردبا توجه به اینکه از مسجد منشا گرفته است، قطعا در پیشرفت جامعه موثر است.


 

تخصص و تعهد دو بالی هستند که می توانند مدیری را به مدیر طراز اسلامی تبدیل کنند
«علی رحمانیان»، مدیر کانون فرهنگی هنری آیت الله سید فخرالدین آیت الهی مسجد مصلی شهرستان جهرم که در بانک سپه
مشغول خدمت رسانی به مردم است، گفت: به یقین نقش مسجد در تربیت مدیران در جامعه اسلامی نقش بی بدیلی است. از آنجا که مسجد در تربیت انسان هایی که گوهر و ملکه تقوا را دارند نقش آفرینی ویژه ایفا می کند، مدیرانی که در محیط مسجد پرورش پیدا می کنند، مدیرانی هستند که عملا مدیران با تقوایی هستند و به سبب آشنایی با مبانی دینی و اخلاقی کارگزاران و مسئولین به زیور صفت هایی آراسته اند.


وی افزود: برخی اوصاف را می توان در امانتداری، نظم و انضباط اداری، دقت و وسواس در حفظ و حراست از بیت المال، حقوق مردم و مراجعین آراستگی در ظاهر و باطن، ادب در کلام و رفتار، متانت، تواضع، خوشرویی، وجدان کاری، مسئولیت پذیری، تقوای مالی نمایان اشاره کرد.


این فعال مسجدی اینها شاخصه هایی است برای مدیرانی است که در طراز جامعه اسلامی باشد که به برکت تربیت مسجدی حاصل می شود و به یقین مسجد کارکرد ویژه و خاصی در این زمینه خواهد داشت.


رحمانیان تاکید کرد: لذا ضروری است که هر چه بیشتر ما مدیرانمان را با لحاظ بحث تخصص از محیط های مسجد انتخاب کنید چرا که تخصص و تعهد با هم 2 بالی هستند که می توانند مدیری را در جامعه اسلامی به مدیر طراز تبدیل کنند.