شهریار پرهیزکار: باید در کشور تشویق موثر برای نوجوان و جوان در عرصه قرآنی فراهم شود
شهريار پرهيزکار: بايد در کشور تشويق موثر براي نوجوان و جوان در عرصه قرآني فراهم شود
روایتی از نقطه‌نظرات داوران مرحله کشوری پانزدهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامّتان؛

شهریار پرهیزکار: باید در کشور تشویق موثر برای نوجوان و جوان در عرصه قرآنی فراهم شود

همزمان با برگزاري مرحله کشوري پانزدهمين دوره از مسابقات قرآني مدهامّتان به ميزباني استان فارس در شيراز داوران رشته‌هاي مختلف نظرات خود را در مورد اين مسابقات ابراز کردند.
شناسه خبر : 41244 تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۴:۰۰
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، مرحله کشوری پانزدهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامّتان از 12 الی 15 مهرماه جاری به میزبانی شیراز؛ سومین حرم اهل بیت (ع) در آستان مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در حال برگزاری است و همزمان با برگزاری مسابقات داوران نظرات خود را ابراز داشتند.
 
در کشور باید تشویق موثر برای نوجوان و جوان در عرصه قرآنی فراهم شود 
شهریار پرهیزکار، داور حسن حفظ گفت: باید تلاش شود فرهنگ قرآنی به فرهنگ کشور تبدیل شود و در همه مسائل فرهنگی تا بزرگان یک مجموعه دارای یک اخلاق و ویژگی خاص نشوند.
 
 وی با بیان اینکه در کشور باید تشویق موثر برای نوجوان و جوان در عرصه قرآنی فراهم شود، خاطرنشان کرد: وقتی مسئولان مردم را برای فعالیت و حضور در عرصه های قرآنی تشویق می کنند، خودشان هم باید در راس امور قرآنی فعال باشند و تنها نباید به توصیه و امر کردن دعوت به قرآن بسنده کرد.
 
در مسابقات قرآنی مدهامّتان فرصت حضور خانواده ها فراهم شود
حامد ولی زاده، داور صوت مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان گفت: آموزش و پرورش در آموزش نقش موثری دارد و تشویق نسل جوان و کودکان و نوجوانان نیز از برنامه هاست.
 
وی خاطرنشان کرد: باید خانواده ها هم به دیدن مسابقات قرآنی شرکت کنند و در مسابقات مدهامّتان فرصت حضور خانواده ها برای شرکت در مسابقات در کنار فرزندان خود فراهم شود.
 
مسابقات قرآنی مدهامّتان باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد
رضا دیانت، هادی حفاظ گفت: ترویج و تدبر قرآنی میان نسل جوان با تشویق و الگوسازی محقق می شود و در سیره اهل بیت (ع) تشویق مالی برای حافظان قران تاکید شده است که باید امروز به آن بیشتر توجه کنیم.
 
وی با بیان اینکه مسابقات قرآنی مدهامّتان باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد و مشوق های خوبی برای آن در نظر گرفته شود، اظهار داشت: این مسابقات در مسجد باید توسط اداره کل اوقاف، ارشاد و ... حمایت شود تا شاهد ترویج فعالیت های قرانی باشیم. 
 
مادر قرآنی باشد، خانواده قرآنی می شود
هاجر حیدری، داور وقف و ابتدا نیز با تاکید بر اینکه مساجد باید کانون های رشد و تعالی نسل جدید باشند، اظهار داشت: مسجد محل امن و مقدسی برای حضور نسل جدید ماست و می توانیم با برگزاری مسابقات قرآن اولا تقدیس قرآن و تعالی آن را بیشتر میان مردم ترویج کنیم.
 
وی با بیان اینکه مادر قرآنی باشد، خانواده قرآنی می شود، خاطرنشان کرد: خواهران در بخش حفظ و قرائت مسابقات مدهامّتان حضور داشتند و حضور بانوان در مسابقات قرآن همواره گسترده بوده چرا که در حفظ قرآن کوشش فراوان دارند.
 
برگزیدگان مسابقاتی مانند مدهامّتان به آموزش قرآن بپردازند
صدیقه بارانی، داور لحن نیز گفت: اولین شروع آموزش ها در بخش مساجد شکل گرفته و شامل روخوانی تجوید و حفظ بوده است.
 
وی با بیان برگزیدگان مسابقاتی مانند مدهامّتان به آموزش قرآن بپردازند، افزود: حضور نوجوان و جوان برتر حوزه قرآنی در گرایش و تشویق همسالان به حوزه و محافل قرآنی موثر است که باید در مساجد مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
 
در کنار محافل قرآنی به برگزاری کلاس های جذاب برای شرکت کنندگان نوجوان و جوان پرداخته شود 
سمیه هیبیتان، داور بخش صوت نیز بهترین راه برای جذب نسل جدید را برخورد و رفتار قرآنی در موضوعات و مباحث مختلف و به ویژه محافل و مسابقات قرآنی دانست و توصیه کرد: رتبه آورندگان مسابقات مدهامّتان به جذب همسالان خود در شهر ها و استان خود تا فرصت آشنایی نوجوان و جوانان دارای مقام قرآنی در مسجد محله فراهم شود.
 
وی افزود: در کنار محافل قرآنی به برگزاری کلاس های جذاب برای شرکت کنندگان نوجوان و جوان پرداخته شود و نسل جوان الگوی یکدیگر شوند.
 
 
پیشنهاد بسته های تشویقی و سرمایه گذاری روی آموزش و تقویت کار های فرهنگی
معصومه عباسی نظری، داور تجوید نیز ضمن پیشنهاد بسته های تشویقی و سرمایه گذاری روی آموزش و تقویت کار های فرهنگی، گفت: باید آموزش قرآن در سطح مساجد با مدرسان و اساتید خوب، تشویق و جایزه دنبال شود.
 
حضور کودکان در مسجد باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد
مهدی قره شیخ لو، داور بخش تجوید نیز گفت: در روایت داریم مساجد برای قرآن برپا شده اند و به آموزش های قرآنی همه جانبه در مساجد باید توجه شود و به ظاهر و باطن قرآن جوانان و نوجوانان با قرآن باید به عنوان منبع اصلی دین مبین اسلام آشنا شوند. 
 
وی با بیان اینکه حضور کودکان در مسجد باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه در حوزه مساجد از امام جماعات و مسئولان باید به مساجد به عنوان مرکز و محفل قرآنی توجه کنیم اما گاهی شاهد کم لطفی هایی در این حوزه هستیم و هر چقدر مساجد نسبت به توسعه برنامه های قرآنی اقدام کنند، برای آینده سرمایه گذاری کرده اند.
 
وجود جلسات باشکوه قرآنی در مساجد با محوریت کانون ها یک ضرورت است
علی اکبر کاظمی، داور صوت نیز اظهارداشت: وجود جلسات باشکوه قرآنی در مساجد با محوریت کانون ها یک ضرورت است و موجب جذب نوجوان و جوانان خوش صوت و انس گرفتن رده های سنی مختلف به قرآن می شود و هر جلسه قرآنی می تواند به یک محفل قرانی تبدیل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: همکاری هیئت امنای مساجد و کانون ها برکات زیادی در پی دارد و به برکت جلسات قرآنی نخبگان فراوانی جذب فعالیت های قرانی شده و خواهند شد.
 
مسابقات مدهامّتان به نسل جوان انگیزه حضور بیشتر در مساجد و کانون های فرهنگی هنری را می دهد
حسین اخوان اقدم، داور رشته وقف و ابتدا نیر گفت: هر دانشی که در کودکی و نونهالی و نوجوانی در وجود فرد کاشته شود، ثمراتش بسیار پربار و باعث تعالی و رشد کودکان و نوجوان خواهد بود.
 
وی با تاکید بر اینکه توصیه دین مبین اسلام در آموزش قرآن بر روی کودکان و نوجوانان قرار دارد تا از سنین کم با آموزش قرآن آشنا شوند، خاطرنشان کرد: مسابقات مدهامّتان به نسل جوان انگیزه حضور بیشتر در مساجد و کانون های فرهنگی هنری را می دهد.
 
مسابقات مدهامّتان در جذب نسل نوجوان و جوان موثر است
غلامرضا شاه میوه، داور لحن نیز تلاوت و حفظ قرآن و اجرای مسابقات قرآنی در کشور را وسیله و ابزاری برای انس با قرآن دانست  گفت: ثمره انس با قرآن، عمل به قرآن است و موجب می شود که آموزه های قرآنی در زندگی فرد جاری شود و جامه عمل بپوشد.
 
وی تاکید کرد: مسابقات مدهامّتان در جذب نسل نوجوان و جوان موثر است و ساز و کار باید باشد که شرکت کنندگان عضو رسمی کانون فرهنگی هنری مساجد باشند که شاهد حضور قاریان مسجدی باشیم.
 
مسابقات مدهامّتان در اثربخشی فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد نقش مهمی دارد
عباس هاشمی، داور لحن نیر گفت: مسابقات مدهامّتان در اثربخشی فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد نقش مهمی دارد و اقدام موثری در ترویج و توسعه فعالیت های قرانی با محور مساجد به شمار می رود.
 
وی خاطرنشان کرد: مسابقات در بخش صوت و لحن و تجوید و ... در سطح خوبی در این دوره برگزار شده است و میزبانی مسابقات مدهامتان که در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شده فضای معنوی خوبی برای شرکت کنندگان مسابقات به وجود آورده و در بطن فرهنگ و فضای دینی فرصت حضور شرکت کنندگان را فراهم کرده است.
 
 
حرکت های فرهنگی و قرآنی در دل مساجد پیامد های مطلوبی دارد 
سعید رحمانی، داور وقف و ابتدا نیز با بیان اینکه مسابقات مدهامّتان از سطح خوبی برخوردار است، توصیه کرد: این حرکت قرآنی با مدیریت های خلاقانه تداوم یابد.
وی با بیان اینکه حرکت های فرهنگی و قرآنی در دل مساجد وقتی کلید می خورد، پیامد های مطلوبی دارد، تاکید کرد: فعالیت های قرآنی علاوه بر مساجد در مدارس و دانشگاه ها هم باید با مدیریت و خلاقیت مطلوب تقویت شود.
 
مدهامّتان از مسابقاتی است که جوانان را برای حضور فعال در مساجد تشویق می کند
محمدرضا پورزرگری، داور تجوید نیز گفت: کانون های مساجد به دلیل اینکه مسجد از ابتدای اسلام از مراکز اثرگذار جامعه اسلامی بوده و برای فعالیت مذهبی جوانان و مشارکت در رویداد های اجتماعی نقش موثری دارد.
 
وی با اشاره به اینکه حضور نوجوانان و جوانان در کانون ها به حفظ قرآن و جذب به سمت قرآن مهم است تاکید کرد: مدهامّتان از مسابقاتی است که امسال کانون های فرهنگی به خوبی آن را برگزار می کنند و جوانان را برای حضور فعال در مساجد تشویق می کند.
 
شاخص ترین اقدام کانون های فرهنگی هنری مساجد، برگزاری مسابقات قرآنی مدهامّتان است
مرضیه فیروززاده، داور سطح 2 لحن و ناظر مسابقات مدهامّتان نیز گفت: نقش مساجد در جذب نوجوانان و جوانان به فعالیت های قرآنی بسیار کلیدی است که نباید از این ظرفیت موثر غافل شویم.
 
وی تاکید کرد: ایجاد فرصت فعالیت های جذاب و با انگیزه در مساجد در عرصه های قرآنی موجب می شود تا مخاطبان بیشتری جذب شوند و برای نسل جدید جذابیت داشته باشد.
 
فیروززاده افزود: شاخص ترین اقدام کانون های فرهنگی هنری مساجد، برگزاری مسابقات قرآنی مدهامّتان است که تا مرحله کشوری تداوم دارد و اکنون برای پانزدهمین بار شاهد برگزاری مرحله کشوری آن در سومین حرم اهل بیت (ع) هستیم.