پایان رقابت متسابقین پانزدهمین مسابقات قرآنی «مدهامّتان» در شیراز/پوستر شانزدهمین دوره رونمایی شد
پايان رقابت متسابقين پانزدهمين مسابقات قرآني «مدهامّتان» در شيراز/پوستر شانزدهمين دوره رونمايي شد

پایان رقابت متسابقین پانزدهمین مسابقات قرآنی «مدهامّتان» در شیراز/پوستر شانزدهمین دوره رونمایی شد

مراسم اختتاميه پانزدهمين دوره مسابقات قرآني «مدهامّتان» با حضور مسئولان کشوري و استاني به ميزباني حرم مطهر حضرت احمدبن موسي شاهچراغ (ع) برگزار شد.
شناسه خبر : 41283 تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۷:۲۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامّتان» 14 مهرماه با حضور مسئولان کشوری و استانی به میزبانی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت.


مجتبی میرزایی‌نسب، دبیر پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامّتان» در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری مسابقات، با بیان اینکه در مرحله استانی ۱۵ هزار نفر در کشور شرکت داشتند، گفت: یکصد و 50 نفر از برگزیدگان مرحله استانی مسابقات از اقصی نقاط کشور طی 2 روز گذشته در این مرحله به رقابت پرداختند.


وی خاطرنشان کرد: این مسابقات در بخش بانوان در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل و در بخش آقایان در رشته قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اذان طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ مهرماه در شیراز برگزار شد.


میرزایی‌نسب با اشاره به اینکه برای برگزاری این مسابقات از ماه‌ها قبل جلسات کارشناسی متعددی برگزار شده است، از مسئولان قرآن مدار فارس و شیراز که در برگزاری مسابقات بسیار همکاری کردند، قدردانی کرد.


برگزاری مسابقات «مدهامّتان» در جوار حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) یک افتخار بزرگ و فرصت غنی برای گردشگری استان فارس است
آیت الله «علیرضا حدائق،» طی سخنانی با بیان اینکه برگزاری مراسم اختتامیه مسابقات «مدهامّتان» در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و در جوار شهید محراب شهید آیت الله دستغیب و امامزاده میر محمد (ع) مایه مباهات سومین حرم اهل بیت (ع) است، اظهار کرد: حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) یک فرصت غنی و ظرفیت موثر گردشگری دینی در استان فارس به شمار می‌رود.


 مدیر حوزه علمیه «منصوریه» شیراز افزود: حضرت احمد ابن موسی (ع) در کتابت قرآن و دفاع از حقوق بشر در تاریخ زبانزد است، آن حضرت یک هزار برده را آزاد کرد؛ با توجه به این مساله برگزاری «مدهامتان» در جوار حرم ایشان یک افتخار بزرگ است.


وی با اشاره به جایگاه قاریان و حافظان قرآن تصریح کرد: انتظاری که از قاری و حافظ قرآن می رود بیش از سایر افراد است و خدای متعال، رسول اکرم (ص) را بهترین انسان می داند که بهترین کار را تلاوت قرآن می داند.


این استاد حوزه در پایان اظهار کرد: اقامه نماز در ظهر عاشورا توسط امام حسین (ع) مصداق حفظ قرآن است و باید الگوی حافظان قرآن قرار بگیرد که در مصائب و سختی ها باید از قرآن راهنمایی بگیریم.


مسابقات قرآنی مدهامّتان سال آینده با نگاه تحولی برگزار می‌شود/رویکرد ما تمرکز و حمایت از فعالیت‌های قرآنی در مساجد است
حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» در این مراسم طی سخنانی با اشاره به همزمانی آیین اختتامیه مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامّتان» با ماه ربیع‌الاول و ایام ولادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص)، اظهار کرد: مرحله کشوری این مسابقات در شهر شیراز که میزبان مضجع شریف حضرت احمد بن موسی (ع) و شهر مفاخر بزرگی چون سعدی، حافظ، ملاصدرا و همچنین شهر شهید محراب است برگزار شد، شهری که از قدیم‌الایام یکی از شاخص‌های اصلی‌اش وجود دروازه قرآن به عنوان یک نماد و همچنین شاعرانی بوده است که هرکدام علاوه بر اینکه حافظ قرآن بودند بلکه به مباحث قرآنی نیز تسلط داشتند.


رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه به حافظ، شاعر بلندآوازه شیراز اشاره کرد و گفت: قرآن از جهات گوناگون بر شخصیت و شعر حافظ تاثیر گذاشته است و این مهم مساله‌ای است که حافظ شناسان برآن اتفاق نظر دارند؛ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد این شاعر فرمودند: «ما حافظ را فقط به عنوان یک حادثه تاریخی ارج نمی‌نهیم بلکه حافظ همچنین حامل یک پیام و یک فرهنگ است».


وی در ادامه گفت: تقارن برگزاری مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان در این ایام و به میزبانی شهر ادیب‌پرور شیراز را گرامی دارم؛ به ویژه که این شهر میزبان صدرای شیرازی نیز بوده است که حسب نظریه او اسماء الله و مفهوم «بیان» ذی مراتب و تشکیکی است.


رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن» (مساجد را برای قرآن بنا کرده‌اند)، بنابراین مسجد جایگاه فعالیت های قرآنی است و مسابقات مدهامّتان نیز ناظر بر همین نگاه برگزار می‌شود تا از نقطه نظر مسجدی به فعالیت‌های قرآنی بپردازد و ما نیز وظیفه خود می دانیم که از این فعالیت‌ها حمایت کنیم.


حجت الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه ضمن قدیر از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان فارس که در برگزاری این مسابقات نهایت همکاری را داشتند، تصریح کرد: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور سال آینده مسابقات قرآنی مدهامّتان را با نگاه تحولی برگزار می کند.


در این مراسم از مادر شهیدان «احمد، محمود، حسین فهیمی» از شهدای دفاع مقدس و همچنین «صدیقه السادات میرصادقی»، مادر شهید «محمد اسلامی» و مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری مدینه النبی (ص) شیراز از شهدای امنیت استان فارس تجلیل به عمل آمد.

همچنین پیشکسوتان قرآنی استان فارس نیز از جمله «محمد نعمتی»، کاتب قرآن کریم، «محمدکاظم یزدانی»، مفسر قرآن کریم، «صدیقه شب خیز»، داور و قاری قرآن کریم و «عطاءالله امیدواری»، دستیار استاندار فارس در امور قرآنی و مسئول کمیته مسابقات و داوران این دوره مورد تقدیر قرار گرفتند.


در پایان از پوستر شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامّتان» نیز با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور؛ «آیت الله کلانتری»، تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)؛«حمیدرضا قانعی»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، «اسماعیل محبی پور»، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس، آیت‌الله «علیرضا حدائق»، مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز، حجت الاسلام «حسین امیدی» مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس و تنی چند از دیگر مسئولان استانی رونمایی شد.