احیای کارکردهای مسجد و ارتباط با مردم به ویژه نوجوانان و جوانان؛ اولویت برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس
احياي کارکردهاي مسجد و ارتباط با مردم به ويژه نوجوانان و جوانان؛ اولويت برنامه هاي مرکز رسيدگي به امور مساجد فارس
رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس:

احیای کارکردهای مسجد و ارتباط با مردم به ویژه نوجوانان و جوانان؛ اولویت برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس

حجت الاسلام اميدي ضمن تشريح برنامه هاي جديد در مرکز رسيدگي به امور مساجد استان فارس گفت: احياي کارکرد هاي مسجد و ارتباط با اقشار مختلف مردم به ويژه نوجوانان و جوانان در اولويت برنامه هاست.
شناسه خبر : 41881 تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۳:۰۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، حجت الاسلام حسین امیدی، امروز (10 آبان) ضمن تشریح بخشی از برنامه هایی که توسط این مرکز دنبال خواهد شد، در جمع خبرنگاران گفت: مسجد مکانی است که خداوند متعال در اصل تاسیس این مکان توسط پیامبر عظیم الشان کارکرد های مختلفی را برای آن تعریف کرده است .

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس ادامه داد: تعریف کارکرد های مسجد در آیات، روایات و سیره و سنت پیغمبر (ص) و آل پیغمبر (ع) کاملا مسیر را بر ما روشن می کند که باید چگونه عمل کنیم، مسجد محل زهد، عبادت، بندگی و در حقیقت ارتباط با معبود است و این جایگاه اولیه، اصلی و مهمترین قضیه برای مسجد است که اگر ما در حقیقت در بحث راه اندازی نماز های جماعت، احیای مناسبت های مذهبی و در واقع ایرانی و اسلامی، مساجدی را که فعالیت ندارند را به فعالیت برسانیم، این رسالت اولیه و اساسی مسجد در بحث عبادت هست را به طور درست توانسته‌ایم دنبال کنیم.


وی گفت: مساجدی هستند که به لحاظ فیزیک و بنا ساخته شده اند و ظاهری بسیار زیبا ارند لیکن نمازجماعت سه وعده در آن اقامه نمی شود و باید به گونه ای برنامه ریزی شود که با استقرار روحانی مدیر مسجد، امام جماعت موفق و ارکان دیگر مسجد مثل هیئت امناء، کانون فرهنگی هنری و پایگاه مقاومت بسیج موثر و خادم مناسب در مسجد می توان زمینه توجه جدی به عبادت و مناسک و همچنین اجرای برنامه های مناسبت های اسلامی و ایرانی را فراهم کرد.


حجت الاسلام امیدی با تاکید بر اینکه مسجد کارکرد های دیگر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی، تحقیق و پژوهش نیز دارد، افزود: بنا داریم مساجدی که ظرفیت فکری و علمی دارند و اصحاب مسجد و اصحاب محله به گونه ای است که نخبگان بتوانیم میز های تحقیق و پژوهش، شورا های فکری، هیدت های اندیشه ورز و اتاق فکر شکل گیرد و مسجد بتواند مشکلات محله و پیرامون خود را حل کند چرا که طبق روایات تا شعاع چند کیلومتری و 40 خانه اطراف مسجد در محدوده آن قرار گرفته است.


وی در خصوص برنامه های تقویت ارتباط مساجد با مدارس و دانشگاه ها نیز تاکید کرد: ارتباط دو سویه ای بین مساجد و مدارس باید به نحو علمی و دقیق برقرار شود. طرح هایی تحت عنوان «مسجد محوری»، «از مدرسه تا مسجد» و امثال آن تاکنون اجرا شده است اما پیشنهاد مشخص آن است که مساجدی که توان نیرویی و فکری آنان به گونه ای است که بتوانند با مدارس ارتباط برقرار کنند، از کانال کانون های فرهنگی یا پایگاه های بسیج با محوریت امام جماعت ارتباط مستمر و بازدید های میدانی در مدارس انجام شود و بسیاری از برنامه هایی که در مدارس اجرا می شود، مثل انجمن اولیاء و مربیان، جشن تکلیف و مناسبت های مذهبی و ملی این امکان را دارند، در مسجد محله برگزار شود.


حجت الاسلام امیدی در ادامه اظهار داشت: در بحث ارتباط دانشجویان و دانشگاه ها با مساجد نیز لازم است که همچون مدارس برنامه های قوی با استفاده از ظرفیت اساتید و کسانی که در حوزه مطالعاتی و فکری موفق داشته باشیم.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مکان های که می تواند مشکلات مردم حل کند شهرداری ها و پس از آن مجموعه های اداری و سازمان های خدماتی هستند، در خصوص اجرای برنامه های ویژه در مساجد در راستای حل مشکلات معیشتی مردم نیز گفت: یکی از اموری که انجام می شود، راه اندازی میز های خدمت در مساجد است که بنا داریم با همکاری دستگاه های ذیربط، مسئولان سازمان های مختلف به ویژه در حوزه خدمات رسانی و با هماهنگی استانداری که در این دولت پاسخگو ایجاد می شود، پیگیری شود.


حجت الاسلام امیدی همچنین ادامه داد: در این راستا پیشنهاد می شود و لازم است که مساجد نظام مسائل و مشکلات را در مورد منطقه و محله خود احصاء و تدوین کنند تا از این مجموعه براساس اولویت بندی هایی که وجود دارد و مسئولانی که در زمینه شغلی آنان بیشترین مشکلات در محله وجود دارد با شروع حرکت و بازدید میدانی از محله بتوانند پاسخگوی مردم بوده و برای حل مشکلات راهکار ارائه دهند.

گفتنی است حجت الاسلام حسین امیدی، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس طی حکمی با حفظ سمت، به عنوان مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس منصوب و جایگزین حجت الاسلام حسین ملک مکان رئیس پیشین این مرکز شد.