اجرای برنامه‌های هفته کتاب با مشارکت کانون‌های مساجد و اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس
اجراي برنامه‌هاي هفته کتاب با مشارکت کانون‌هاي مساجد و اداره کل کتابخانه‌هاي عمومي فارس

اجرای برنامه‌های هفته کتاب با مشارکت کانون‌های مساجد و اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس

جلسه بررسي اجراي برنامه‌هاي مشترک هفته کتاب و کتابخواني با مشارکت کانونهاي مساجد و اداره کل کتابخانه هاي عمومي فارس به ميزباني ستاد فهماي استان برگزار شد.
شناسه خبر : 42004 تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۴۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، حجت الاسلام «حسین امیدی» امروز (یکشنبه 15 آبان ماه) در جلسه بررسی اجرای برنامه های مشترک هفته کتاب و کتابخوانی با مشارکت کانون های مساجد و اداره کل کتابخانه های عمومی فارس گفت: تعداد 680 کتابخانه مخزن دار و باز (شبستانی) در کانون های فرهنگی هنری مساجد تاسیس شده است که در طول سال برنامه های مختلفی را با موضوع کتاب برای مخاطبان اجرا می کنند.

 


 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس با اشاره به اینکه در ایام مبارزه با کرونا برنامه های کتابخانه ها غالبا به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی برگزار می شده است، افزود: با پایان همه گیری شیوع ویروس کرونا فعالیت کتابخانه ها به اوضاع عادی برگشته است و با بازگشایی مدارس به محلی برای مطالعه و مراجعه دانش آموزان نیز مبدل شده است.


وی با تاکید بر اینکه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی هر سال برنامه های ویژه ای از سوی کانونهای مساجد اجرا می شود، خاطرنشان کرد: طرح «شنبه های کتاب» از جمله طرح هایی است که در قالب آن ائمه جماعات و مدیران کانون های مساجد به معرفی کتاب در نماز های جماعت مساجد می پردازند که در طول سال اجرا می شود.


حجت الاسلام امیدی با بیان اینکه راه اندازی کتابخانه در جوار مسجد می تواند محل اثر و منشا حضور نوجوانان و جوانان باشد، تاکید کرد: خانواده ها نیز با آرامش بیشتری فرزندان خود را برای مطالعه به کتابخانه های مساجد می سپارند.


وی همکاری کانون های مساجد و کتابخانه های عمومی را در جهت افزایش سرانه مطالعه موثر ارزیابی کرد و اظهار داشت: لازم است که جلسات به صورت ماهانه برگزار و برنامه ریزی لازم برای اجرای برنامه های مشترک انجام شود چرا که کانون های مساجد در خصوص فضا و مخاطب فعالیت دارند و اداره کل کتابخانه های عمومی نیز امکانات و ظرفیت هایی در اختیار دارد که می تواند منجر به اجرای برنامه های موثری شود.


 

اجرای برنامه های مشترک ویژه هفته کتاب در مساجد
براساس این گزارش، «میثم جوان بخت» نیز در این جلسه ضمن اشاره به برخی برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی استان فارس، گفت: برنامه ها را به 2 صورت می توان برنامه ریزی کرد تا ضمن اجرای برنامه های ویژه هفته کتاب، در طول سال نیز بتوان برنامه های مشترکی را با همکاری کانون های مساجد اجرا کرد.


رئیس اداره امور کتابخانه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس افزود: اجرای برنامه در مساجد می تواند اهدافی نظیر اوقات فراغت بهینه، آشنایی با مسجد، آشنایی با کتاب و کتابخوانی را دنبال کند که با شناخت و انتخاب مخاطبان و برنامه ریزی درست برنامه ها نیز موثر واقع شود.


وی اجرای برنامه های «عصری با کتاب»، «سفیر کتاب» و «مشق کتاب» را از جمله برنامه هایی معرفی کرد که می تواند با همکاری کانون ها و کتابخانه های مساجد اجرا شود.


جوان بخت در خصوص برنامه «عصری با کتاب»، گفت: در قالب این برنامه که در یکی از روز های هفته کتاب اجرا می شود با حضور اعضای کانون های مساجد و والدین برنامه هایی با موضوع کتاب در مساجد اجرا خواهد شد.


خاطرنشان می شود؛ در این جلسه با حضور کارشناسان ستاد هماهنگی کانون های مساجد فارس اجرای برنامه های ویژه هفته کتاب مورد تبادل نظر قرار گرفت.