هجدهمین یادمان «یاس کبود» به همت کانون فرهنگی هنری «طوبی» در حال برگزاری است
هجدهمين يادمان «ياس کبود» به همت کانون فرهنگي هنري «طوبي» در حال برگزاري است
با موضوع «زن؛ از خلقت عالم تا ظهور»؛

هجدهمین یادمان «یاس کبود» به همت کانون فرهنگی هنری «طوبی» در حال برگزاری است

بزرگترين يادمان فاطمي با عنوان «ياس کبود» به همت اعضاي کانون فرهنگي هنري «طوبي» مسجد صاحب‌الزمان (عج) در روستاي فتح آباد شهرستان خفر در حال برگزاري است.
شناسه خبر : 43031 تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۳۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، مناسبت های ملی و مذهبی و به ویژه ایام منتسب به ائمه اطهار (ع) از دیر باز زمانی برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری کانون های مساجد بوده و یکی از رسالت های کانون ها در واقع گرامیداشت این ایام با برگزاری برنامه های مردمی با تکیه بر ظرفیت های هنری و بهره گیری از توانمندی های اعضای کانون است.


بر پایه این گزارش: کانون فرهنگی هنری «طوبی» مستقر در مسجد «صاحب الزمان (عج)» روستای فتح آباد شهرستان خفر توانسته است با بهره گیری از ظرفیت ها به حفظ پیشینه تاریخی عزاداری ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) در این روستا بپردازد و یادمان «یاس کبود» را قریب 20 سال برپا کند؛ در ادامه گزارشی از این یادمان را در قالب گپ و گفت ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان فارس با مسئولان برگزاری  یادمان را می خوانید:

 «محمد زاهدی نیا» در مورد پیشینه برگزاری یادمان فاطمی «یاس کبود» در روستای «فتح آباد» گفت: این روستا از روستاهای مذهبی است که از قدیم الایام برای شهادت حضرت زهرا (س) مراسم عزاداری ویژه ای برگزار می کردند به طوری که قدمت این مراسم به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد و همچنین از بیش از یکصد سال پیش مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا (س) در این روستا برگزار می شده است. 

دبیر اجرایی یادمان یاس کبود ادامه داد: از قریب 20 سال پیش در ذهن اعضای کانون «طوبی» و بچه های بسیج مسجد این ذهنیت شکل گرفت که ادامه دهنده این سنت به شکل جدید ر و ویژه تر باشند تا این عزاداری ادامه یابد بنابراین کار برگزاری یادمان از یک اتاق شروع و هرسال با احیای بافت قدیم روستا و با فضاسازی بر وسعت یادمان افزوده شد تا امسال که در فضایی بالغ بر 20 هزار مترمربع در حال برگزاری است.

زاهدی نیا، در ادامه در مورد نام یادمان با عنوان «یاس کبود» گفت: «یاس» همواره نام حضرت زهرا (س) را در اذهان تداعی می کند و «کبود» نیز یادآور حوادث و مصائبی است که بر دخت پیامبر (ص) وارد شد؛ بنابراین عنوان یادمان بر این اساس انتخاب شد؛ از سوی دیگر هر سال برای یادمان یک محور اصلی انتخاب می شود که از ورودی تا انتهای یادمان که پرداختن به ظهور حضرت حجت (س) است فضاسازی ایجاد شود؛ در این راستا امسال با توجه به وضعیت جامعه و هجمه هایی که نسبت به مقام والای زن صورت گرفت، یادمان با محوریت «زن؛ از خلقت عالم تا ظهور» برگزار شده است.


 

این فعال مسجدی ادامه داد: ما هرچه داریم از برکت حضرت زهرا (س) است؛ در فضاسازی یادمان سعی شده است به موضوعاتی از قبیل زن از دیدگاه اسلام، معرفی زنان شاخص در طول تاریخ از حضرت مریم (س) تا حضرت زینب (س) و همچنین زنان سرآمد در انقلاب اسلامی و شهدای والامقام زن در دفاع مقدس پرداخته شود؛ همچنین با توجه به اینکه درروایات آمده است که 50 نفر از یاران حضرت صاحب الزمان (عج) زن هستند در بخش ظهور اطلاعاتی به بازدیدکنندگان ارائه می شود.


زاهدی نیا در بخش دیگری از مباحث خود گفت: بالغ بر 60 روز است که علاوه بر همه بچه های روستا، از دیگر نقاط استان ازجمله شهرستان های مرودشت، شیراز، جهرم، فیروزۀباد، قیروکارزین، داراب،لارستان و فسا در فضاسازی و برگزاری این یادمان شرکت کرده اند. در تمام بخش های یادمان دختران 5 تا 9 ساله روایتگری را برای بازدیدکنندگان به عهده دارند که از اعضای کانون طوبی و بسیج هستند.

دبیر اجرایی یادمان یاس کبود در مورد سایر برنامه های این یادمان افزود: همایش پنج هزار نفری «فاطمیون» ساعت 9 صبح روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با استقبال از یک شهید گمنام در محل یادمان آغاز می شود، همچنین مسابقه خط فاطمی، شب شعر فاطمی، مراسم عزاداری در چهارشب منتهی به روز شهادت و برگزاری مراسم نمادین تشییع تابوت حضرت زهرا (س) در شام شهادت در کوچه های یادمان اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: ذیل برگزاری این یادمان، هرسال یادبودی ازدفاع مقدس و شهدای مدافع حرم داشتیم، امسال فضاسازی ویژه ای برای گرامیداشت شهدای تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) انجام شده است و کار روایتگری دختران خردسال 5 تا 9 سال کانون نیز از واقدامات ویژه این یادمان است.

براساس این گزارش، «محمدحسین حیدری» نیز در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس گفت: افتتاحيه يادمان ياس کبود با محوريت «زن؛ ازخلقت عالم تا ظهور» با پيام نماينده ولي فقيه در فارس و با حضور معاون استاندار فارس 23 آذر ماه برگزار شد که تا 6 دی ماه از ساعت 15 الی 20 پذیرای علاقمندان به اهل بیت (ع) و ارادتمندان حضرت زهرا (س) است.

مدیر کانون فرهنگی هنری «طوبی» مسجد صاحب الزمان (عج) روستای فتح آباد خفر ادامه داد: در 
مراسم افتتاحيه هجدهمين دوره از بزرگترين يادمان فاطمي «ياس کبود» به همت بچه هاي کانون با فضاسازي بالغ بر 20 هزار مترمربع با حضور امامين جمعه لامرد، بخش راهگان خفر و معاون امنيتي استاندار، مسئول بسيج اساتيد استان، فرمانده سپاه، فرماندار خفر و برخي مسئولان شهرستان جهرم و خفر، مردم شهيدپرور برگزار شد. 

گفتنی است یادمان «یاس کبود» به نشانی فارس، شهرستان خفر، کيلومتر ۱۲۵بزرگراه شيراز، جهرم روستاي فتح آباد (ديارفاطميون) میزبان عاشقان اهل بیت (ع) است.


گزارش از: مرضیه خداجو