تفاهم‌نامه سه جانبه تشکیل هیئت‌های صلح و حل اختلاف در مساجد استان فارس به امضا رسید
تفاهم‌نامه سه جانبه تشکيل هيئت‌هاي صلح و حل اختلاف در مساجد استان فارس به امضا رسيد

تفاهم‌نامه سه جانبه تشکیل هیئت‌های صلح و حل اختلاف در مساجد استان فارس به امضا رسید

جلسه امضاي تفاهم‌نامه سه جانبه تشکيل هيئت‌هاي صلح و حل اختلاف در مساجد استان فارس با حضور مسئولان مرکز رسيدگي به امور مساجد، ستاد کانون هاي فرهنگي هنري مساجد فارس و شوراهاي حل اختلاف دادگستري استان برگزار شد.
شناسه خبر : 43042 تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۴:۳۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، حجت الاسلام «مصطفی توانی» امروز 28 آذر ماه در جلسه امضای تفاهم نامه سه جانبه تشکيل هيئت‌هاي صلح و حل اختلاف در مساجد استان فارس که با حضور حجت الاسلام «حسین امیدی» مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس و مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان برگزار شد؛ فعالیت هیئت های حل اختلاف در مساجد را یکی از راه های جذب مردم به مساجد دانست و گفت: تشکیل هیئت های حل اختلاف در مساجد با محوریت امام جماعت، اعضای هیئت اما و دیگر فعالان مسجد با حضور طرفین دعاوی می تواند با توجه به فضای معنوی که حاکم است، منجر به اتفاق ها و در برخی موارد صلح و سازش شود.


 

رئیس شوراهای حل اختلاف دادگستری استان فارس اشاره به فعالیت 300 شورای حل اختلاف در مساجد استان فارس، خاطرنشان کرد: این مساجد می توانند پرونده های محله خود را مورد بررسی قرار دهند و در برخی اوقات با خلاقیت و درایت امام جماعت مسجد حتی جلو تشکیل پرونده هایی نظیر خانواده و طلاق، مستاجر و موجر و امثال آن را هم بگیرند. 


حجت الاسلام توانی با اشاره به کارکرد های مساجد در صدر اسلام و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: بسیاری از عالمان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اینکه ظلم و جور حاکمان را می دیدند در مسجد به قضاوت می نشستند و دعاوی را حل و فصل می کردند و صلح نامه می نوشتند که لازم است کارکرد های مساجد در زمان کنونی نیز احیا شود.


وی با اشاره به اجرای طرح تربیت صلح یار در مدارس، اظهار داشت: با اجرای این طرح نسل جوان ما در 15 سالگی این شهامت را در خود ببیند که بتواند دعاوی را حل و فصل کند و جلو اختلافات را بگیرد.


رئیس شوراهای حل اختلاف دادگستری استان فارس با اشاره به لزوم برگزاری دوره های آموش مهات های ارتباط و روان شناسی برای هیئت های حل اختلاف مساجد، گفت: در این هیئت ها بزرگان و ریش سفیدان محله نیز برای جلوگیری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی درنظر گرفته می شوند.

براساس این گزارش، حجت الاسلام «حسین امیدی» امروز 28 آذر ماه در جلسه امضای تفاهم نامه با حضور حجت الاسلام مصطفی توانی، رئیس شوراهای حل اختلاف دادگستری استان فارس با بیان اینکه بهترین مکان برای تشکیل شورا های حل اختلاف مساجد است و لازم است که کارکرد های مساجد در این خصوص احیا شود، گفت: راه اندازی هیئت های صلح و سازش در مساجد که امن ترین مکان در روزی زمین است، بخشی از روش های جذب و ساماندهی حضور مردم را شامل می شود.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس افزود: رسالت امام جماعت به عنوان رئیس مسجد و امام محله این است که به گونه ای عمل کند که محله، کمترین آسیب های اجتماعی را داشته باشد و در بروز اختلافات با محوریت مسجد موارد رفع و رجوع شود.


مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس با اشاره به راه اندازی شورا های حل اختلاف در مساجد، خاطرنشان کرد: ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز در خدمت این کار قرار خواهد گرفت چرا که کانون های مساجد به عنوان تشکیلات منظمی در همه شهرستان ها و روستا ها مستقر هستند.


حجت الاسلام امیدی پیشنهاد راه اندازی شعبه حل اختلاف ویژه مساجد را ارائه و تاکید کرد: هدف گذاری برای اضافه شدن مساجد به تدریج در این طرح انجام خواهد شد تا با هم افزایی که صورت می گیرد به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.


گفتنی است، در پایان این نشست تفاهم نامه تشکیل هیئت های صلح و رفع اختلاف در هفت ماده به مدت سه سال به امضای طرفین رسید.