فعالیت‌های محله‌محور کانون «شهید منصور خادم صادق» با هدف ایجاد اشتغال برای مسجدی‌ها/از راه‌اندازی کارگاه تابلو فرش تا چرم‌دوزی
فعاليت‌هاي محله‌محور کانون «شهيد منصور خادم صادق» با هدف ايجاد اشتغال براي مسجدي‌ها/از راه‌اندازي کارگاه تابلو فرش تا چرم‌دوزي
ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان فارس گزارش می‌دهد؛

فعالیت‌های محله‌محور کانون «شهید منصور خادم صادق» با هدف ایجاد اشتغال برای مسجدی‌ها/از راه‌اندازی کارگاه تابلو فرش تا چرم‌دوزی

صاف نيت، ضمن تشريح برنامه هاي محله محور کانون «شهيد منصور خادم صادق» شيراز گفت: با تلاش اعضاي کانون اقدام به راه‌اندازي کارگاه بافت تابلو فرش و هچنين راه‌اندازي توليدات چرم با هدف ايجاد اشتغال براي اهل مسجد کرده‌ايم.
شناسه خبر : 43414 تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۱۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، کانون های فرهنگی هنری مساجد همواره در راستای اجرای برنامه های فرهنگی هنری با محوریت مساجد در سطح محلات گام برداشته اند و اساسا یکی از رسالت های تاسیس و راه اندازی این کانون ها حرکت در راه تحقق منویات رهبری در خصوص تربیت نسل امروز، اشتغالزایی، جهاد اقتصادی، جهاد تبیین، کمک به معیشت مردم و حل آسیب های اجتماعی با استفاده از ظرفیت بی بدیل بیوت الهی است.


کانون فرهنگی هنری «شهید منصور خادم صادق» در محله ای آسیب پذیر و کم برخوردار در بافت قدیم با همکاری پایگاه بسیج در مسجد «آقالَر» شیراز توانسته است در این راه گام های موثری بردارد و خدمات ارزنده ای را به مردم محله ارائه دهد.

«مسعود صاف نیت»، مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید منصور خادم صادق» در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس به تشریح فعالیت های مسجد «آقالَر» شیراز برای مخاطبان پرداخته است که درا دامه می خوانید:

 

به عنوان اولین پرسش، در ر ابطه با شیوه اجرایی فعالیت های خودتان در سطح مسجد و کانون برای مخاطبان ما توضیح دهید

علاوه بر برنامه های عبادی و مراسم های هفتگی، در مسجد برنامه های متنوعی در طول سال ویژه اقشار مختلف مردم در گروه های سنی کودکان، نوجوانان و همچنین خانواده ها برگزار می شود که این برنامه ها با همکاری اعضای هیئت امنا، کانون فرهنگی هنری و پایگاه مقاومت بسیج «شهید منصور خادم صادق» تدارک دیده شده است.

سعی ما این است که علاقه و نیاز اعضای کانون و پایگاه درکنار هم، مردم محله و همچنین خانواده ها درنظر گرفته شود تا اقدام موثری انجام شده باشد.


 

این کانون در راستای ایجاد اشتغال‌زایی برای اهل مسجد کارگاه تابلو فرش راه اندازی کرده است. ایده راه اندازی این کارگاه از کجا شکل گرفت و به سرانجام رسید؟


با بررسی هایی که انجام گرفت و با توجه به اینکه تعدادی از بانوان محله آموزش ابتدایی قالی بافی را دیده بودند و زمینه استعداد در این رشته نیز وجود داشت، با پیشنهاد یکی از بانوان خیّر و با همکاری یکی از مربیان این رشته و همچنین شورای اسلامی شهر شیراز، دفتر تسهیل گری بافت قدیم، تابلو فرش دستباف سادات و پایگاه مقاومت مسجد، دار های قالی در این کارگاه ویژه بانوان سرپرست خانوار، بی سرپرست و بد سرپرست راه اندازی شد تا در زمینه کسب درآمد و هزینه های معیشت آنها کمک شود.



 

چند نفر از بانوان در این کارگاه مشغول به کار هستند و چه تعداد نیز به طور غیرمستقیم از طریق این کارگاه تابلوفرش امرار معاش می کنند؟


35 نفر از بانوان برای اشتغال در این کارگاه جذب شده اند که با آموزش های لازم به خودکفایی رسیده اند و تعداد بیش از 32 نفر نیز به طور غیرمستقیم امرار معاش می کنند که با توجه به اینکه بافت هر تابلو فرش بین سه تا پنج ماه طول می کشد، زمان فروش هر فرش قریب 20 میلیون ريال (بر حسب قیمت فروش) به بافنده تقدیم می شود و بافندگانی که بیش از یک سال به این کار مداومت داشته باشند، تحت پوشش بیمه نیز قرار می گیرند.



 

در خصوص گسترش فضای کسب و کار در مسجد و همچنین سایر برنامه های ویژه بانوان نیز توضیح دهید

در حال پیگیری راه اندازی سالن های تولید گیاهان دارویی و همچنین فعالیت در زمینه چرم دوزی و تولید محصولات چرمی هستیم که مقدمات آن از جمله خیّر و عوامل اجرایی فراهم شده است.

همچنین برنامه های دیگری نظیر کلاس های نهضت سوادآموزی ویژه بیسوادان محله، «پنج شنبه های قرآنی» و «سه شنبه های مهدوی» نیز ویژه بانوان و خانواده ها برگزار می شود.



 

کانون فرهنگی هنری «شهید منصور خادم صادق» در راستای کمک به رفع آسیب های اجتماعی و ارائه خدمات مسجد محور به مردم محله چه اقداماتی انجام داده است؟


طرح «صلح یار» با اعطای حکم از دادگستری استان فارس برای حل و فصل و صلح و سازش پرونده های قضایی در مسجد در حال اجراست که هر هفته جلسه هایی برای رسیدگی به پرونده هایی با موضوع آسیب های اجتماعی در زمینه های خانواده و آسیب های مرتبط با آن، طلاق، اخاذی، خرید و فروش، صلح بین والدین و فرزندان، سرقت و سایر موارد ارجاعی از شورای حل اختلاف تشکیل می شود که تاکنون برخی پرونده ها به صلح و سازش و نتیجه مثبت منجر شده است.



 

فعالیت های دیگر کانون در طول سال در چه عرصه هایی تعریف شده است؟

توزیع بسته های معیشتی به ویژه در ایام کرونا و نوشت افزار ویژه خانواده های کم برخوردار محله، اعزام کاروان های زیارتی مشهد مقدس به صورت خانوادگی، اجرای محافل و برنامه ها در مناسبت های ملی و مذهبی، اجرای سرود سلام فرمانده در سطح محله، ایستگاه های صلواتی سنجش فشارخون با همکاری هلال احمر، استقرار گروه جهادی دندانپزشکی، برپایی یادواره شهدای محله هر سال به طور متناوب، برگزاری کلاس های آموزشی در رشته های قرآن، یادگیری زبان انگلیسی، طراحی و شرکت در نمایشگاه های مختلف از جمله برنامه های شاخصی است که در مسجد اجرا می شود.



 

سخن آخر:
مسجد «آقالَر» در یکی از محله های بافت قدیم به نام محله «لب آب» و بازارچه منصوریه واقع شده است که اهالی آن در شرایط آسیب پذیر و کم برخوردار زندگی می کنند که در این راستا اجرای برنامه های ویژه فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی بسیار ضروری به نظر می رسد و می طلبد به مسئولان امر حمایت های معنوی و مادی بیشتری از کانون های فرهنگی هنری در محله های محروم به عمل آوردند تا زمینه جذب بیشتر نوجوانان و جوانان به مسجد فراهم شده و موجبات دلگرمی اصحاب مسجد نیز فراهم شود.
گفت و گو: مرضیه خداجو