فعالان و نخبگان مسجدی با نماینده ولی فقیه در استان فارس دیدار کردند
فعالان و نخبگان مسجدي با نماينده ولي فقيه در استان فارس ديدار کردند
به میزبانی ستاد هماهنگی کانون های مساجد فارس؛

فعالان و نخبگان مسجدی با نماینده ولی فقیه در استان فارس دیدار کردند

فعالان و نخبگان امور مساجد با آيت الله دژکام، نماينده ولي فقيه در استان فارس با دعوت مرکز رسيدگي به امور مساجد و به ميزباني ستاد کانون هاي مساجد استان ديدار کردند.
شناسه خبر : 43810 تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۳۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، فعالان و نخبگان امور مساجد با آیت الله دکتر لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس امروز 28 دی ماه با دعوت مرکز رسیدگی به امور مساجد و به میزبانی ستاد کانون های مساجد استان برگزار شد.

آیت الله «لطف الله دژکام» در این دیدار تاکید کرد: مهمترین موضوع در باب امور مساجد این است که در پیگیری امور، بیانیه گام دوم انقلاب را مدنظر قرار دهیم و بحث امور مساجد یکی از امورات جدی ذیل بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شود.


نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه گام دوم انقلاب دوره طولانی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است، خاطرنشان کرد: شاخصه ظهور تمدنی مسجد محور است و امروز با توجه به دورشدن از برخی کارکرد های مساجد با افق ظهور خیلی فاصله داریم و باید تمرین کنیم که تمدن مسجد محور شکل گیرد.


امام جمعه شیراز ولایت و اخوت را 2 عنصر اساسی در عزتمندی جامعه اسلامی دانست و اظهار داشت: امروز دشمنان اسلام و رسانه های معاند رهبری و ولایت را نشانه رفته اند و در آشوب ها و اغتشاش های اخیر نیز شاهد این بودیم که فعالیت گسترده رسانه ای در این زمینه انجام می شود.


آیت الله دژکام ضمن تاکید بر لزوم طراحی و برگزاری دوره های آموزشی ویژه ائمه جماعات، گفت: این امر با همکاری مجموعه های حوزی انجام شود و دوره های کوتاه مدت نیز با ارائه پرسش های لازم آموزش داده شود که با ارائه این مهارت ها و توانمندی ها، ارکان مسجد نیز همکاری خواهند کرد.


 

شورای عالی امور مساجد با هدف هم افزایی و همپوشانی فعالیت ها تشکیل شود
این گزارش می افزاید: حجت الاسلام «حسین امیدی» نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته، گفت: تقریبا پنج هزار مسجد و حسینیه در فارس و همچنین 400 مسجد در شیراز وجود دارد که بیش از 200 کانون فرهنگی هنری فعال دارد.


مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس با اشاره به اینکه از همه عزیزان اعم از پیشکسوتان دفاع مقدس، فعالین فرهنگی و دوستان نوجوان و جوان استفاده شده است و 66 نفر از عزیزان در 10 کمیته ساماندهی کردیم، تاکید کرد: هر بخشی در این سه ماه مشغول به فعالیت هستند.


مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس با اشاره به ایجاد کمیته ارتقا کیفی مساجد، گفت: در این راستا 20 مسجد را انتخاب کردیم و با همکاری خیرین ارتقا می یابند و کمیته اتاق فکر هم شکل گرفت تا نحوه مدیریت امر مسجد و مسائل مسجدی در این کمیته مورد بررسی قرار می گیرد، اضافه کرد: کمیته ساخت سایت و اپلیکیشن و تیم تامین محتوا شکل گرفت و تا کمتر از 20 روز دیگر سایت هم رونمایی می شود و رسانه مسجدی شکل گرفت.


حجت الاسلام امیدی با اشاره به اینکه 2 میز پژوهش راه اندازی شده است و در حوزه اساسنامه در حال فعالیت هستیم، اضافه کرد: واحد آمار راه اندازی شده است و 12 منطقه شیراز با یک مدلی آماده شده است و ابتدا آمار از سایر مجموعه ها جمع آوری کردیم و شهرستان ها هم با ظرفیت سازمان تبلیغات آمار بروز ارائه خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه 20 سئوال مهم در خصوص مسجد طراحی شده که از مسئولین مساجد جمع آوری کرده تا بتوانیم شناسنامه کاملی از مساجد داشته باشیم، اضافه کرد: تیم رابطبین و تیم شناسایی روحانیون جوان شکل گرفته است.


حجت الاسلام امیدی گفت: خبرگزاری شبستان به عنوان یک رسانه موفق، اطلاع رسانی مسجدی را به خوبی انجام داده است.


وی با تاکید بر اینکه دوره های پودمانی کوتاه مدت برای ائمه جماعت، خادمین و هیئت امنا مسجد برگزار می شود، افزود: شورای عالی مساجد با هدف هم افزایی و همپوشانی فعالیت ها تشکیل شود و برای این هدف باید از حوزه های علمیه کمک گرفت.


 

بهترین پایگاه برای جذب جوانان و نوجوانان مساجد هستند
همچنین، سردار «محمدنبی رودکی» نیز در این جلسه گفت: کمیته ارتقای کیفی مساجد با رویکرد جذب نوجوانان و جوانان را ایجاد کردیم که در این مدت با 50 فرمانده پایگاه هم جلسه داشتیم.


مسئول کمیته ارتقای کیفی مساجد فارس با اشاره به اینکه 52 هزار پایگاه مقاومت در کشور طرح تعالی بسیج وجود دارد، اظهار کرد: بهترین پایگاه برای جذب جوانان و نوجوانان مساجد هستند.


سردار رودکی با اشاره به اجرای طرح مدیریت متمرکز مساجد، افزود: طرح عملیاتی احیای مساجد شکل گرفته و 10 محور در آن دیده شده است که این 10 محور اعم از فعالیت های فرهنگی، امور مشاوره ای در مساجد، ورزشی و فرهنگی، هنری، فعالیت های اردویی و گردشگری، فعالیت های علمی و پژوهشی، امور عقیدتی و هیئت ها، فعالیت های اجتماعی و در نهایت فعالیت های رسانه ای و جهاد تبیین است.


وی با اشاره به اینکه هشت مسجد ارزیابی فرهنگی شدند، افزود: مردم محله باید مسجد را آباد کنند و ائمه جماعت باید آموزش ببینند تا بتوانند مردم را برای احیای مساجد جذب کنند چرا که مساجد پایگاه مسائل اعتقادی ما بوده است.

خاطرنشان می شود؛ در این دیدار «حمیدرضا قانعی»، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، «مصطفی مشفقیان»، مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس، «مصطفی دهقانی» به نمایندگی از سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، کارکنان ستاد هماهنگی کانون های مساجد و مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس و تنی چند از مسئولان ومدیران کانون های مساجد شیراز حضور داشتند.