مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان فارس مهمان «شنبه های مطالبه گری» شد
مدير ستاد هماهنگي کانون هاي مساجد استان فارس مهمان «شنبه هاي مطالبه گري» شد

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان فارس مهمان «شنبه های مطالبه گری» شد

با حضور حجت الاسلام اميدي نشست «شنبه هاي مطالبه گري» از سوي معاونت اجتماعي سپاه فجر فارس با هدف گفتگوي بي پرده مردم و مسئولين برگزار شد.
شناسه خبر : 46921 تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۴:۳۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس، حجت الاسلام «حسین امیدی» امروز (16اردیبهشت) در برنامه شنبه های مطالبه گری که از سوی معاونت اجتماعی سپاه فجر استان فارس برگزار شده بود، با بیان اینکه یک هزار و 400 کانون فرهنگی هنری در مساجد استان فارس فعالیت دارد، گفت: گروه های مختلفی از جمله بسیج، هیئت های مذهبی، اوقاف، گروه های خیریه و فعالان فرهنگی در مساجد فعال هستند و به اجرای برنامه می پردازند.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس در پاسخ به این سئوال که در حوزه ایجاد تمدن نوین اسلامی مدنظر مقام معظم رهبری در مساجد چه برنامه هایی اجرا شده است، تاکید کرد: برای تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب برنامه ریزی بلند لازم است و ضروری است که گفتمان سازی برای تبیین معنای تمدن نوین اسلامی صورت گیرد. در این راستا توجه جدی به آموزش امامان جماعت به عنوان رکن اصلی مسجد در محوریت برنامه ها قرار گرفته است تا با ضمن درک درست از معنای تمدن نوین اسلامی در مساجد، ارکان مسجد را نیز با خود همراه کند.


رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس ادامه داد: دوره های آموزش ویژه ائمه جماعات مساجد در هفت سرفصل تدارک دیده شده است که با همکاری اوقاف، تبلیغات اسلامی و بسیج برگزار خواهد شد.


وی با اشاره به اجرای برنامه بازدید و نظارت بر مساجد و کانون های فرهنگی هنری، خاطرنشان کرد: با حضور کارشناسان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس و مرکز رسیدگی به امور مساجد استان هر روز یک مسجد در مرکز شیراز بازدید و نظارت می شود و برنامه نظارت بر شهرستان ها نیز جمعه ها انجام خواهد شد.


حجت الاسلام امیدی در پاسخ به این سئوال که در خصوص احیای فعالیت های مساجد پس از دوران کرونا و حضور مردم در خانه های خدا چه برنامه هایی انجام شده است، گفت: فعالیت ها و برنامه های مساجد نیز از آسیب های کرونا در امان نمانده است و ارتباط های چهره به چهره ای که در اثر جذب نوجوانان و جوانان در مساجد به وجود آمده بود، کم رنگ شد و در برخی اوقات با توجه به حفظ سلامتی این عزیزان تبدیل به حضور در فضای مجازی شد. مساجد در حال احیای برنامه های خود هستند و یکی از مهم ترین کار هایی که در حال حاضر با توجه به کمبود اعتبارات مالی انجام می شود، انگیزه بخشی به ائمه جماعات، طلاب، فعالان و ارکان مسجد است.


وی همچنین ضمن تشریح برنامه های صورت گرفته در موضوع امر به معروف و نهی از منکر به سئوال یکی از جانبازان حاضر در نشست پاسخ گفت و اظهار داشت: شورای امر به معروف و نهی از منکر با حضور جوانان علاقمند، مومن و متعهد تشکیل شده است و سامانه ای نیز برای مشارکت مردم با عنوان «مردم رسی» راه اندازی شده است که طبق آمار 30 درصد از مساجد تاکنون پای کار آمده اند. قریب 200 هزار امضاء به صورت خودجوش و مردمی در راستای مطالبه حجاب و عفاف جمع آوری شده که به مسئولان ذیربط منتقل شده است.


براساس این گزارش، در این نشست، «متین حسینی» نوجوان قاری و مکبر مسجد «المهدی (عج)» شیراز نیز از مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس در زمینه فعالیت های قرآنی ویژه نوجوانان سئوال پرسید و پاسخ شنید: ماموریت اصلی کانون های فرهنگی هنری مساجد و بسیج به عنوان 2 بال امام جماعت مسجد این است که به کشف و پرورش استعداد های قرآنی و علمی را شناسایی و پرورش دهند.


حجت الاسلام امیدی گفت: قریب یکصد هزار نوجوان و جوان مسجدی در سامانه بچه های مسجد عضویت خود را در کانون های فرهنگی هنری مساجد ثبت کرده اند که فعالیت هایی در زمینه قرآن، سرود، تئاتر، هنرهای تجسمی، ورزش و ادب و هنر اجرا می کنند.


وی از ارائه خدمات ویژه اوقات فراغت فصل تابستان به مساجد و کانون های فرهنگی هنری خبر داد و گفت: این خدمات شامل استخر، سینما، اردویی، اسکان در مشهد مقدس و دیگر خدمات خواهد بود.


رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس همچنین از تدوین شیوه نامه مدیریت مسجد و همچنین آئین نامه کارگزاران مسجد با همکاری گروه های پژوهشی و هیئت های اندیشه ورز خبر داد و گفت: در این شیوه نامه که نگاه خاصی به برنامه های ویژه نوجوانان و جوانان مسجدی دارد، روش های تعامل با قشر جوان، ارتباط موثر مسجد، مدرسه و منزل، راهکار های جذب و روش های مواجه با آسیب های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.


حجت الاسلام امیدی از بهره مندی 40 کانون فرهنگی هنری مساجد فارس از شناسه ملی خبر داد و گفت: این امر در راستای جذب حمایت های حاصل از ارائه طرح های فرهنگی مساجد صورت گرفته است و برای رفه آسیب های اجتماعی مساجد اتاق وضعیت و نظام مسائل مساجد استان نیز در حال پیگیری است.


خاطرنشان می شود؛ در این جلسه شرکت کنندگان به طرح مسائل، مطالبه ها و دیدگاه های خود در خصوص احیای مساجد، نقش امامان جماعت، ارتباط خادمین مساجد با جوانان و آسیب های اجتماعی در حوزه مسجد پرداختند و مصوباتی از جمله برگزاری نشست با گروه های جهادی و هیئت های اندیشه ورز به صورت ماهانه برای حضور فعالانه در مساجد و کمک به آبادی معنوی خانه های خدا به تصویب رسید.