راه اندازی پایگاه قرآنی در کانون «منتظران ظهور» کازرون لبیک به مقام معظم رهبری است
راه اندازي پايگاه قرآني در کانون «منتظران ظهور» کازرون لبيک به مقام معظم رهبري است
پایگاه های قرآنی کانون های مساجد فارس/ مدیر کانون منتظران ظهور:

راه اندازی پایگاه قرآنی در کانون «منتظران ظهور» کازرون لبیک به مقام معظم رهبری است

مدير کانون فرهنگي هنري منتظران ظهور کازرون با اشاره به راه اندازي پايگاه قرآني در اين کانون، تاکيد کرد: اين اقدام در راستاي لبيک به امر ولي زمان انجام شده است.
شناسه خبر : 47151 تاریخ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۰۳

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از استان فارس، آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)، مقام معظم رهبری در محفل انس با قرآن کریم که 14 فروردین ماه 1401 با حضور جمعی از قاریان برگزار شد، فرمودند: « هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود؛ مساجد این محل با همدیگر ارتباط داشته باشند، همکاری داشته باشند.». معظم له همچنین بر ورود نوجوانان و جوانان به عرصه فعالیت های قرآنی به ویژه در مساجد توصیه موکد داشته اند که در این راستا با هدف تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که بار دیگر در محفل انس با قرآن کریم ماه مبارک رمضان سالجاری نیز تاکید دوباره فرمودند، طرح ملی قرآنی « مسجد؛ پایگاه قرآنی» در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به مرحله اجرا درآمده است.


کانون فرهنگی هنری «منتظران ظهور» مستقر در مسجد «الزهراء (س)» روستای سیف آباد کازرون با مدیریت «محمدجعفر شفیعی» یکی از 312 کانون های مساجد استان فارس است که پایگاه قرآنی خود را از سال گذشته راه اندازی کرده است و به اجرای برنامه های قرآنی برای اقشار مختلف مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان می پردازد. خواندن گفتگوی روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس با این مدیر موفق که سابقه کسب مقام برتر استان و کشور در رویداد های فهما را نیز دارد، خالی از لطف نیست.

 


به عنوان اولین سئوال بفرمائید انگیزه راه اندازی پایگاه قرآنی در مسجد از کجا سرچشمه گرفت؟
 بیش از  چهار دهه است که از پیروزی انقلابی می‌گذرد که جرقه های اولیه آن در مساجد زده شد و البته مساجد در جریان انقلاب تا پیروزی انقلاب اسلامی و بلکه پس از آن در سال‌ های هشت سال دفاع مقدس همچون پایگاه و سنگری تاثیرگذار نقش ایفا می‌کردند و همچنان به ‌قول بزرگ معمار انقلاب امام خمینی (ره) به‌عنوان سنگر و خاکریزی برای آرمان ‌ها و ارزش‌ های مکتبی انقلاب باقی مانده اند. تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی باعث شد که به امر ولی زمان لبیگ بگوییم چرا که این توصیه و مطالبه مقام معظم رهبری ما را متوجه می‌کند که قرآن کتاب هدایت است و این هدایت وقتی در مسجد اتفاق بیفتد، آثار و نورانیت ویژه‌ای را در جامعه رقم می‌زند به‌ویژه آنکه مسجد بستر اخلاق مداری افراد جامعه و در رأس آن خانواده است.

 

برنامه های کانون فرهنگی هنری در مسجد برای تحقق منویات رهبری چیست؟
کانون فرهنگی هنری پتانسیل و ظرفیت مطلوبی برای تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی است و با تحقق این مهم فضای قرآن آموزی و انس با قرآن در جامعه تغییر خواهد کرد. کانون منتظران ظهور کازرون به فراخور مخاطبان مسجد برای اقشار مختلف کودک، نوجوان، جوان و افراد میانسال فعالیت های قرآنی در مسجد طراحی و اجرا کرده است.

 

اهدافی که از اجرای فعالیت های قرآنی دنبال می شود را برای مخاطبان تشریح بفرمائید.
تحقق منویات مقام معظم رهبری درخصوص ترویج فعالیت ‌های قرآنی، ترویج معارف قرآنی و حرکت به سمت فهم قرآن، ترویج سبک زندگی قرآنی و عمل به دستورات قرآن و همچنین هم افزایی ظرفیت ‌های قرآنی کانون ‌های فرهنگی هنری از جمله اهداف پایگاه‌ های قرآنی است که در این راستا برگزاری کلاس های آموزش روخوانی و روانخوانی، جزءخوانی، ترتیل خوانی، مسابقات قرآنی، محافل انس با قرآن و تفسیر قرآن از مهم‌ترین برنامه‌های این طرح به حساب می‌آید که در کانون اجرا می‌شود.


 

برای تداوم حضور نوجوانان و جوانان در برنامه های قرآنی مسجد چه تدابیری اندیشیده شده است؟
توجه به تفریح و ورزش نوجوانان در کنار فعالیت های قرآنی و فرهنگی، دغدغه کانون در حوزه قرآن است و همین باعث شده برای ایجاد شور و نشاط و سرگرمی در بین نوجوانان هر هفته 2 بار مجموعه ورزشی شهدا در اختیار نوجوانان مسجدی قرار دارد. همچنین ارتباط مساجد با مدارس پیرامون برای اجرای برنامه های قرآنی صورت گرفته است که با استعداد یابی کودکان، نوجوانان و جوانان برای آنها برنامه های قرآنی تدارک دیده شود و با برگزاری مسابقات و محافل قرآنی برای گروه های سنی مختلف، بتوانیم افراد بیشتری را با محوریت قرآن در مساجد جذب و جمع کنیم.

 

سخن آخر:
در زمان پیامبر اکرم (ص) مساجد پایگاه آموزش و قرائت قرآن کریم بودند و امروز نیز این موضوع باید از طریق کانون های فرهنگی هنری مساجد مورد توجه باشد، چراکه ضرورت دارد کارکرد مساجد به سمت احیای فرهنگ قرآن کریم سوق یابد. برای پیشرفت در کار و جذب و پای کار نگاه داشتن جوانان و نوجوانان در راه حفظ قرآن نیاز به حمایت های بیشتری داریم چرا که با ترویج قرآن در بین اقشار مختلف جامعه بویژه در بین نوجوانان و جوانان و به فرموده مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین با حضور در محافل قرآنی ضمن کسب آرامش درونی می‌تواند در تمام زمینه‌های زندگی بشری عنایت و عمل به آیات الهی ما را سعادتمند سازد.
 

گفت و گو از مرضیه خداجو