از سخنرانی تا اجرای سرود و تجلیل از فعالان مساجد در مراسم بزرگداشت 18 اسفند استان فارس
از سخنراني تا اجراي سرود و تجليل از فعالان مساجد در مراسم بزرگداشت 18 اسفند استان فارس
روایتی از مراسم سالروز تاسیس کانون های مساجد در شیراز:

از سخنرانی تا اجرای سرود و تجلیل از فعالان مساجد در مراسم بزرگداشت 18 اسفند استان فارس

مراسم بزرگداشت 18 اسفندماه، سالروز تاسيس کانون هاي فرهنگي هنري مساجد کشور با حضور اصحاب، مديران کانون ها و فعالان فرهنگي مساجد به ميزباني حرم مطهر حضرت سيدعلاءالدين حسين (ع) شيراز برگزار شد.
شناسه خبر : 60821 تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۷:۵۲

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگي هنري مساجد استان فارس، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس امروز چهارشنبه 16 اسفندماه در گردهمایی اصحاب، مدیران کانون‌های فرهنگی هنری و فعالان مساجد استان فارس که به مناسبت بزرگداشت 18 اسفندماه، سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شده بود، گفت: فعالیت در این عرصه و جذب جوانان به مسجد خوش سلیقگی و وقت گذاشتن می ‌خواهد و لازم است هر کسی اقدامی انجام داده و یک گام به پیشتر بیاید.


وی با تاکید بر اینکه مساجد همواره کانونی برای حل و فصل بسیاری از مشکلات فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بوده است، گفت: این کارکرد سنتی مساجد مغفول مانده و باید جدی گرفته شود.


ایمانیه  با اشاره به اینکه موقوفه عمران مساجد پشتوانه خوبی برای حمایت از موضوع سخت افزاری مساجد است، ابراز امیدواری کرد: اگر خانه عالم نیز کنار مسجد باشد به افزایش ساعت فعالیت مسجد کمک می کند.


استاندار فارس گفت: موقوفه‌ ارزشمندی برای عمران مساجد در شهر جدید صدرا وقف شده اما سال ها با مشکلاتی مواجه بود که به تازگی حل و از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد و می‌تواند پشتوانه خوبی برای بحث سخت‌افزاری مساجد استان باشد.


وی خاطرنشان کرد: تعداد جوان جذب شده در مساجد ملاک ارزیابی و رتبه بندی کانون‌های فرهنگی فعال در مساجد شود.


براساس این گزارش، مهدی مقدم، معاون فرهنگی هنری ستاد کانون های مساجد کشور نیز در این مراسم گفت: ثبت کانون‌های نخبه‌پرور مساجد نیز با همکاری بنیاد ملی نخبگان دنبال وی خاطرنشان کرد: هنر های مختلف از معماری و تذهیب تا خوشنویسی و نمایش و موسیقی در نوع عالی آن که در قرآن و اذان جلوه می‌کند، از مسجد و با مسجد بوده و هست و باید بکوشیم بار دیگر هنر به مساجد برگردد و این اتفاق باید با همت و برنامه ریزی کانون ‌های فرهنگی، هنری مساجد رقم بخورد.


معاون فرهنگی هنری ستاد کانون های مساجد کشور با بیان اینکه فعالیت‌ های فرهنگی و هنری کانون های مساجد باید تربیت محور باشد، خاطرنشان کرد: تئاتر برای تئاتر و سرود برای سرود معنایی ندارد بلکه باید هدف راهبردی آن وضوح تربیتی باشد.


مقدم اظهار داشت: مراجعه و رجوع ما به مسجد بحثی تاکتیکی نیست که اکنون و براساس شرایط حساس کنونی برای رونق گرفتن مساجد دنبال شود، بلکه از اساس مساجد باید اینگونه باشد .


همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید محی الدین طاهری، تولیت آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین (ع)و دبیر جامعه روحانیت شیراز نیز در این مراسم گفت: حرکت باید از مساجد آغاز شود چرا که بقعه ای بالاتر از مسجد وجود ندارد. 


وی با تاکید بر اینکه ائمه جماعت باید به مسائل روز جامعه آگاهی داشته باشند، افزود: مساجد باید مأمن جوانان بوده و گرفتار مسائل حاشیه ای نباشد. 


 تولیت آستان مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) با اشاره به اینکه نباید از اصل که همان مسجد است دور شویم، عنوان کرد: مساجد باید جای تربیت طلاب باشد و برای جذب نسل جدید به مساجد خلاقیت داشته باشیم.


وی با تاکید بر لزوم ارتقای اصحاب مسجد در زمینه های مختلف، عنوان کرد: ائمه جماعت باید سطح سواد رسانه ای، علمی فرهنگی و اجتماعی اهالی مسجد را بالا ببرند.


این گزارش می افزاید: حجت‌الاسلام و المسلمین تقی قرائتی، مدیر موسسه مسجد نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه رفیع مسجد در اسلام، اظهار کرد: مسجد جایی است که پیامبر خادم آن و قرآن، اول بر آن نازل شده است، باید جایگاه مسجد را بشناسیم و اهمیت تنفس در فضای مسجد را بدانیم.


وی افزود: امروز دنیای مهارت و تخصص است و باید در زمینه جذب گروه‌های سنی مختلف به مسجد نیز با تخصص عمل کرد و سنجید که اشکال کار کجا بوده است.


وی گفت: هر کسی می‌تواند باید در مسجد یک خدمت ارائه کند و مساجد محل ارائه خدمت باشد نه اینکه تنها از آن استفاده کنیم.


رئیس موسسه مسجد یادآور شد: مسئولان انقلابی و شهدای کشور برخاسته از مسجد هستند و همواره در سیل‌ها و زلزله‌ها خدمات مسجدی زودتر از امدادی ها به کمک مردم رسیده است.


قرائتی با اشاره به جایگاه بانوان در جامعه و خانواده، تاکید کرد: به حضور بانوان در مساجد توجه کنید.


همچنین در این مراسم گروه سرود نسیم یار از کانون فرهنگی هنری مسجد آیت الله شهید ربانی شیراز اثری را با موضوع سردار شهید سلیمانی به نام جان فدای میهن اجرا کرد که شعر و آهنگ سرود را سیدصادق آتشی بر عهده داشت. 


خاطرنشان می شود، مراسم بزرگداشت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد با حضور ائمه جماعات، مدیران کانون های فرهنگی هنری، فرماندهان بسیج، مسئولان استانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علما، مبلغان و ارکان مساجد در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین (ع) شیراز برگزار شد و با تجلیل از فعالان فرهنگی مساجد همراه شد.

همچنین از خانواده شهید مدافع حرم عبدالکریم پرهیزگار نیز با اهدای لوح تجلیل به عمل آمد.