اولین نشست کارگروه استانی برنامه های تابستانی طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» در استان فارس برگزار شد
اولين نشست کارگروه استاني برنامه هاي تابستاني طرح ملي «مسجد، کانون نشاط» در استان فارس برگزار شد

اولین نشست کارگروه استانی برنامه های تابستانی طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» در استان فارس برگزار شد

با هدف غني سازي و هماهنگي برنامه هاي اوقات فراغت کانون هاي فرهنگي هنري مساجد فارس، اولين نشست کارگروه استاني برنامه هاي تابستاني طرح ملي «مسجد، کانون نشاط» در اين استان برگزار شد.
شناسه خبر : 61727 تاریخ انتشار : ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۳:۵۸

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان فارس، حجت الاسلام والمسلمین «حسین امیدی» امروز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه در اولین نشست کارگروه استانی برنامه های تابستانی طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» در استان فارس هدف از برگزاری این نشست را غنی سازی و هماهنگی برنامه های اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان برشمرد و گفت: در این نشست ها می توان با استفاده از تجربه های خوب کانون های فرهنگی هنری موفق، چگونگی حمایت از برنامه های سایر کانون ها را نیز مورد بررسی قرار داد.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس در ادامه از پیگیری بیش از یکصد خدمت برای ارائه به کانون ها در فصل اوقات فراغت تابستان سالجاری خبر داد و افزود: این خدمات در زمینه استفاده از استخر، سینما، اردوگاه ها و زمین چمن فوتبال و غیره است که مراحل انعقاد تفاهم نامه در حال پیگیری است و برای استفاده از آن اطلاع رسانی خواهد شد.


وی بر ارسال گزارش برنامه های اوقات فراغت برای انعکاس در کانال ها و سایت های خبری از سوی کانون ها تاکید و خاطرنشان کرد: برخی از برنامه های کانون ها پس از اطلاع رسانی می تواند الگوی مناسبی برای اجرا در دیگر کانون های مساجد استان باشد.


حجت الاسلام والمسلمین امیدی همچنین تاکید کرد: کانون ها پس از دریافت مجوز برنامه های مختلف و متعددی را با توجه به ظرفیت های موجود برنامه ریزی و اجرا می کنند اما لازم است که رشته های تخصصی مورد علاقه نسل نوجوان و جوان امروز را نیز مدنظر قرار دهند.


براساس این گزارش، «زهراالسادات روانبخش»، مدیر کانون تخصصی خواهران مسجد و حسینیه امام حسین (ع) شیراز نیز در این نشست ضمن تشریح فعالیت های صورت گرفته در اوقات فراغت، گفت: سعی شده است که در اجرای برنامه ها جذب نوجوانان و جوانان به مسجد در اولویت قرار گیرد.

رابط فرهنگی کانون فرهنگی هنری «رهروان صبح عاشورا» شیراز همچنین خاطرنشان کرد: ورزش، سرگرمی و اردو های تفریحی از جمله برنامه هایی است که در راستای جذب نوجوانان انتخاب شده است و مورد استقبال هم قرار می گیرد.


وی یادآور شد: برنامه های ویژه ای نیز برای بانوان و فرزندان آنان در سنین مختلف در حال اجراست و از طریق تعامل و همکاری مدارس اطراف مسجد نیز برنامه هایی نظیر جشن تکلیف با همراهی بسیج اجرا می شود.


همچنین «علی ده بزرگی» در این نشست به تشریح برنامه های اجرایی اوقات فراغت کانون فرهنگی هنری اباصالح المهدی (عج) مسجدالزینب(س) شیراز پرداخت و گفت: کانون در حال حاضر 60 عضو ثابت برادر و 70 عضو ثابت خواهر دارد و با همراهی و همدلی که بین کانون فرهنگی هنری، پایگاه مقاومت بسیج، امام جماعت و هیئت امنای مسجد وجود دارد، برنامه های مختلفی در طول سال برای نوجوانان و جوانان مسجد اجرا می شود.


مدیر کانون فرهنگی هنری اباصالح المهدی (عج) مسجدالزینب(س) شیراز ادامه داد: سعی شده است در برنامه ها نیازسنجی صورت گیرد و مسجد محله، مرکز و محور اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی باشد که در این راستا سه کلاس آموزشی روخوانی و روان خوانی قرآن کریم، احکام، اخلاق و عقاید به صورت دائم در مسجد برگزار می شود.


ده بزرگی کیفیت اجرای برنامه ها و اخلاق مداری را از اصول مهم کار فرهنگی در حوزه نوجوانان و جوانان دانست و تاکید کرد: برنامه های مسجد با همکاری و توسط نوجوانان و جوانان اجرا می شود و این شاخصه اصلی مسجد الزینب (س) است.


وی از ارتباط با مدارس اطراف مسجد و اجرای برنامه با حضور دانش آموزان در مسجد خبر داد و گفت: امروزه لازم است که کنترل اجرای برنامه های فرهنگی در مساجد در دست افراد توانمند و جوان باشد که قدرت برنامه ریزی و همچنین اختیار اجرا داشته باشند.


این مدیر کانون موفق همچنین موضوع جذب نوجوانان و جوانان به مسجد را از مباحث مهم و در اولویت مساجد و کانون های مساجد دانست و تاکید کرد: باید از موارد تشویقی برای نوجوانانی که در برنامه ها و به ویژه نماز شرکت می کنند استفاده کرد.


این گزارش می افزاید: حجت الاسلام والمسلمین «محمدصادق غلامی» نیز در این نشست بر تربیت نیرو های متعهد و کارآمد برای اجرای برنامه های فرهنگی در مساجد تاکید کرد و گفت: مسئله کارآمدی و توانمند سازی نیروهای فعال در مسجد باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد اعظم شیراز ادامه داد: می توان شرایطی به وجود آورد که از ظرفیت طلاب جوان و خوش فکر در کنار ائمه جماعات مساجد استفاده کرد تا در اجرای برنامه های فرهنگی همراه و همگام باشند چرا که در مساجدی، ائمه جماعات به جهت مشغله های موجود کمتر می توانند در برنامه های فرهنگی نیز حضور داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: در مسجد اعظم دو نفر از طلاب جوان در رده های سنی کودکان و دانش آموزان فعالیت دارند که حضور آنها در مسجد و معاشرتشان با این اقشار تاثیرگذار بوده است.


حجت الاسلام والمسلمین غلامی ضمن تاکید بر پرداختن به مقوله توانمندسازی ائمه جماعات، یادآور شد: مردم اگر شاهد برنامه های خوب و باکیفیت درمسجد باشند، در برنامه های مسجد مشرکت می کنند و از طریق نیرو های خوش فکر مسجد نیز می توان منابع مالی را تامین کرد.